søndag 7. september 2014

JØRGEN JÆGER – BLODSKRIFT











Forlagets omtale:
Det koker i Fjellberghavn. Byens populære tannlege blir skutt ned og drept på vei til jobb. Noen timer senere blir lensmannsgården overtent, og en mann omkommer i flammene. Lensmann og etterforskningsleder Ole Vik finner ut at en anonym person har sendt trusselbrev til både tannlegen og flere andre. Midt i alt kaoset tikker det inn en bombetrussel: En kasse dynamitt er plassert et sted i sentrum av Fjellberghavn, klar til å sprenges. Tidsfristen er kort, og Ole Vik starter sitt livs klappjakt på den ukjente gjerningsmannen. "Jørgen Jæger treffer blink for fjerde gang." Terje Stemland, Aftenposten "Velskrevet, spennende, fartsfylt... Jørgen Jæger har med denne - og tidligere kriminalromaner - skrevet sitt navn i "blodskrift" i norsk kriminallitteratur." Kjell Einar Øren, Haugesunds Avis "Imponerende tempo i actionfylt krim" Lars Helge Nilsen, BT Blodskrift er fjerde bok om lensmann Ole Vik.


Min kommentar:
Jeg er en av dem som oppdaget forfatteren Jørgen Jæger  noen år etter at han første bok ble utgitt.  Fordelen med det er at jeg kan lese alle bøkene i tur og orden.  Og etter å nå ha lest bok nummer fire, så må jeg si meg enig med andre krimelskere jeg har diskutert litt med.  Denne forfatteren blir bare bedre og bedre for hver bok.    Til alt overmål så har denne boka et snev av virkelighet i seg.  Som det første drapsofferet i boka, tannllegen, var også forfatterens far tannlege. Og i likhet med bokas tannlege, mottok også Jørgens far trusselbrev. 

Hva gjør en slik hendelse med en familie?  Hvordan gikk det med tilfellet Jørgen Brækkes far?  Denne spennende historien ligger i bakhodet hele boka gjennom, for Jæger lover oss allerede helt i starten av boka at han skal komme tilbake til hans egen families mareritt. 
Denne boka inneholder alt:
flere drap
mordbrann
dynamitt osv. Osv 
Til tider blir det noe heseblesende.  Nok en gang avslører jeg den skyldige ganske tidlig i boka.  Men pytt, pytt.  Jeg får jo ikke mine mistanker bekreftet før helt til slutt likevel.
Spørsmålet er om sprenningen stiger i neste bok?  Hvor skal dette ende?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar