lørdag 6. september 2014

MUSIKK PÅ VINYL: TROMSØ BRENN.





2013.  BUKTA RECORDS. BUKTA 03 Grønn vinyl
2013.  BUKTA RECORDS. BUKTA 03. Blå vinyl





























 Fra bukta.no:
Albumet ble utgitt til Bukta-festivalen 2013.

Den oppsummerer 50 år med Tromsørock på plate, samt at den skal være med å krydre Buktas 10 årsjubileum. Den viser et stort spenn i rocken i Tromsø, fra den første utgivelsen til The Jet Blacks i 1963 til det ferskeste sporet med The Considerate Lovers

Min kommentar:

Tenk om man kunne reist rundt i Norges land og fått med seg det aller meste av konserter og festivaler som finner sted i løpet av en sommer.  Om så hadde vært tilfelle, så ville  


jeg prioritert Bukta-festivalen.

Ettersom utgivelsene i forbindelse med festivalen utgis i begrenset opplag, så er platene ettertraktet av samlere. Foreløpig har jeg klart å skaffe meg to varianter, grønn og blå.  Men jeg mangler rød, gul og oransje. Opplaget er på 500eks. Så jeg forventer skyhøye priser etter hvert.  Det er nok hyggelig for de som selger plater, men for en samler av norsk musikk, så burde jeg vært så pass smart at jeg skulle bestilt «full pakke» da platene kom.


Noen av bandene er ukjente for meg.  Jeg har bodd store deler av mitt voksne liv i Oslo, og det var ikke så mange av Tromsøs rockeband som besøkte slike utkantstrøk.


Men vi får selvfølgelig et gjenhør med Puccycats, Tobben & Ero, Erter Kjøtt og Flesk, Ungdomslaget Ny Von og, et av mine absolutte favorittband, Karlsøy Prestegård.  Og mange mange flere.


Slike utgivelser er viktige.  Dette er en del av vår nære historie, ja nærmest en skattekiste, som går tapt etter få år om ikke noen tar vare på den.  I så måte burde kanskje musikken vært tilgjengelig for flere, f.eks via streaming.  Men jeg vil tro at noen har en mening og en filosofi bak utgivelsen.

Jeg takk og bukker, først og fremst for herlig musikk som gir en bilde på utviklig gjennom 50 år, men også for godt gjennomarbeidet info i form av insert tettskrevet med rockehistorie. Vanligvis blir jeg irritert når all tekst er presset inn med altfor liten skrift på to sider.  Coveret er heller ikke mye å skryte av.  Men jeg tipper at det her gjelder å spare penger på selve utgivelsen for å holde prisen nede til oss som er så heldige å få kjøpt plata i første runde.  Men jeg er overbevist om at vi samlere som stadig venter på nye utgivelser på vinylfronten, gjerne betaler en hundrelapp mere om vi hadde fått en flott cover og tekst med større bokstaver for aldersnedsatt syn.  Da hadde vi kanskje også fått luket ut en del av de som kjøper opp større partier for så å tredoble prisen etter noen måneder.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar