lørdag 6. september 2014

NY VINYL I POSTKASSA: HELLBILLIES – LEVANDE LIVE.

2014.  HELLBILLIES RECORDS. HBR4





Fra platekompaniet:
Albumet inneholder 16 låter tatt opp under bandets norgesturné i 2013 og 2014, med opptak fra Trondheim, Stavanger, Porsgrunn, Ås, Drammen og Oslo. Foruten selvskrevne konsertklassikere som "Den finast eg veit", "Råka tå ei pil" og "Eg æ på gang", er flertallet av livelåtene hentet fra Hellbillies' tre siste album; Spissrotgang (2007), Leite Etter Lykka (2010) og Tretten (2012). Disse låtene har aldri tidligere vært utgitt i liveversjon.

Levande LIVe er bandet første livealbum siden Live Laga (1997) og CoolTur (2002). Utgivelsen inneholder også en bonus-DVD med konserten fra Rockefeller 29. november 2013. Dette var en av Arne Moslåttens siste opptredener som medlem og musiker i Hellbillies, etter mer enn 20 år på veien med bandet (men han skal likevel fortsette å skrive tekster til nytt materiale).

Min kommentar:
Endelig et velutstyrt album.  Her får man 2 LP'er, CD og DVD. Desverre er prisen litt drøy.  Kr 399,- for denne pakka er for mye, selv i 2014.  En dobbel-LP koster normal max kr 249,-. Cd'en er for mange unødvendig.  Det hadde holdt lenge med en kode for nedlasting. Da blir prisen for ei DVD-plate i en papplomme alt for høy.  Så dette albumet er i så måte i godt.... eh... dårlig selskap.    
Her har de samla opptak fra flere scener og arenaer rundt om i landet. Nå skal det sies at jeg har ikke sett på DVD'en, men om jeg skal dømme ut fra vinylen, så var det mest liv og røre på Rockefeller. Mulig at dette er et urettferdig valg.  Men kuttene derfra har den beste lyden.  Jeg synes også at vokalisten har et par dårlige dager på jobb på noen av sporene. Han virker rett og slett litt uinspirert, og sliter bittelitt med timingen. Rockefeller er unntaker også her.  Der er lyden og timingen god.   Men på den annen side – Det at man hører slike ting, det er årsaken til at liveinnspillinger er verdt å høre på for oss som ikke har mulighet til å gå på konserter med jevne mellomrom. Da jeg bodde i Oslo var jeg ofte på konserter, og ble av og til ganske overraska over både den ene og den andre artisten.  Jeg var en gang på Elton John konsert i Spectrum hvor Mr John sang så surt at flere enn meg hadde omvendt gåsehud.  Særlig gikk det ut over en av de fineste låter jeg veit, nemlig Sacrifice.  Så Aslag Haugen – du er i godt selskap. Du  skuffer litt på dette albumet, men du synger ikke surt, - du låter bare ikke helt som på studioalbum, -  så alt i alt så scorer du bedre enn selveste Elton John.
Men glem Elton John.  Han er uviktig i denne sammenhengen.  
I tilfelle jeg har skremt deg fra å kjøpe dette albumet, så fortvil ikke. - Dette albumet vil være viktig for oss samlere ettersom det inneholder noen av Arne Moslettens siste opptredener.  Derfor vil nok denne plata med tilbehør bli et samleobjekt om noen år.  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar