lørdag 20. september 2014

NY VINYL I POSTKASSA: KAIZERS ORCHESTRA – EVIG PINT

2014. MBS FARMEN. BFLP 1302

 

Fra platekompaniet:

Oppfølgeren til en av norsk rocks største triumfer,Ompa Til Du Dør - et fenomen av de sjeldne, heter Evig Pint og er Kaizers Orchestras andre suverene album. Her får du, enda en gang, låter med en voldsom energi, ispedd pumpeorgel, fete gitarriff og mer eller mindre tradisjonelle slagverk som oljefat, trestokker, brekkjern, balltre og betong. Dette er engasjerende, underholdende og kreativt - rett og slett Kaizersk. Det er levende, samtidig som det lukter død av det. Det er rock 'n' roll, samtidig som det lukter punk'n'polka av det. Dette er et fantastisk band. Start festen, eller som de sier selv: "Vær så snill og send meir brennevin/La oss drikke som svin."

Min kommentar:
Kaizers Orchestra er, - til dags dato, -  det aller beste bandet jeg har sett live. De leverer alltid, og overrasker hver eneste gang. Vi får en mellomting melom show, konsert, teater, persormance, kunst ... Ja, de leverer opplevelser, - rett og slett.

Jeg husker første gang jeg så disse gutta. Det var faktisk på tysk TV i 2002 eller 2003. Det var noe interessant der, så jeg heva blikket. Hadde selvfølgelig ikke fulgt med på annonseringen før programmet. Men jeg var skråsikker på at disse gutta var danske. Jeg hadde nemlig sett en dansk band som hadde litt av den samme sounden. Og det var ikke mulig å forstå språket. Skam og si – jeg har fremdeles litt problemer med Kaizerspråket.

Siste gang jeg så Kaizers live var i Mosjøen. Men desverre ble den konserten litt spolert for min del. Men det var ikke Kaizer's skyld. Det viste seg at det ikke var mulig for meg, som er rullestolbruker å komme meg på do. De hadde rett og slett ingen toaletter som var tilgjengelig for funksjonshemmede. Dette irriterte meg så pass kraftig at jeg kontaktet lokalavisa i Mosjøen. Er av den oppfatning av at når en arrangør leier i idrettshall så bør en ta for gitt at ting er på stell.
Må si jeg ble noe overraska da jeg fikk en noe uventet reaksjon fra en leser. Han ga en klar og tydelig melding. «Sånne som deg burde holde deg hjemme».
  
Jeg kan love en ting. Jeg kommer IKKE til å holde meg hjemme. Nå blir det vel ikke flere Kaizers konserter, ettersom gutta har hatt - opptil flere - avskjedskonserter.  Men jeg kan jo håpe på at det blir en reunion turne om ca 10år. Da skal jeg invitere med meg min ukjente venn fra Vefsn og gi han toalettforbud. Og gjett om jeg skal være spandabel med halvliterne den kvelden?!!? 

Nå glemmer vi denne karen fra Vefsn, og så koser vi oss med en Kaizer-låt:

 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar