mandag 15. september 2014

NY VINYL I POSTKASSA: SILYA & THE SAILORS – UNANCHORED


2014.  RCA  88843072311



 Fra Platekompaniet:
Låtskriver og artist Silya, blant annet kjent for seieren i Stjernekamp på NRK høsten 2013, har på Unanchored med seg sine faste samarbeidspartnere The Sailors fra New York. Albumet er spilt inn i Degraw Sound i Brooklyn der alt ble gjort på den gode gamle måten - alle musikere i samme rom, alt innspilt i ett opptak, ingen triksing og miksing med vokal eller instrumentering. Resultatet er et rått og retro lydbilde med åpenbare paralleller til storheter som Amy Winehouse og Duffy, selv om Silya er enda mer kompromissløs i uttrykket. Unanchored inneholder blant annet singlene "Sucka" og "Become My Dream".

Min kommentar:
Sjelden har jeg hatt et sånt «øyeblikk» som da jeg hørte denne artisten første gang. Jeg var i en plateburikk i Oslo, og idet jeg skulle betale en bunke plater, så kommer en av de ansatte i plateburikken men en eske cd-singler og setter på disken.  «Denne burde du kjøpe» sier ekspeditøren til meg. Jeg så ikke så nøye på plata, fordi det var en ukjent artist,  men jeg fikk spurt hva slags musikk det var. «Hip Hop» svarte denne langhåra karen bak disken, «men det er bra, ess'».  Så fulgte en historie som jeg ikke kan stå inne for om det er sann, men slik ble jeg den fortalt av den samme ekspeditør.  «Du skjønner, dama jobba i sjappa her, men gutta i bandet trengte så sårt ei dame på vokal og sto' tilfeldigvis inne i butikken og diskuterte dette, da dama vår at at hu godt kunne synge». Om dette var et markedføringstriks, vet jeg altså ikke.
Pytt, pytt, tenkte jeg.  Jeg har tatt større sjanser i livet, så singelen ble min.  Vel uti bilen satte jeg plata i spilleren. Å Wow... Flåklypa i ny drakt. Brukte vel repeatknappen et titalls ganger opp fra byen til Sørkedalen.   Jeg hadde oppdaget en unik stemme.

Og så ble dama borte for meg helt til jeg oppdaga henne på norske MGP der hun, etter min mening, hadde den aller beste låta.  Sjekk youtube-videoen nedenfor   Neste gjensyn var Nrks Stjernekamp som hun selvfølgelig vant.    
Silya er en helstøpt artist som har funnet sin stil som hun gjennomfører til punkt og prikke. Silya er talentfull, stiling, rå og best... Kort sagt, - Norskes ultimate entertainer, eller Norges største artist.


- Her er min favoritt fra skiva:
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar