onsdag 12. august 2015

DAGENS BOK: ANNE B. RAGDE – LILLE PETTER EDDERKOPP

Ekte politikrim fra Ragde En usedvanlig tett og ladet kriminalroman som åpner med en urovekkende beskrivelse av en liten gutt. Derfra får vi med konsekvens og intensitet beskrevet veien frem mot en grufull forbrytelse. Historiens forløp er overraskende. En teknisk politietterforskning som står foran nye utfordringer med bruk av DNA. En universitetslærer som ikke kan komme seg ut av huset fordi hun har brukket ankelen. En godt voksen politimann som har Rolf Jacobsens samlede dikt i hanskerommet. En ensom og sykelig ungjente som bor på hybel i byen. En gjerningsmann som i beste psykopattradisjon finner offerets svakeste punkt. Lille Petter Edderkopp, slik du kjenner ham fra barnesangen, kan krype umerkelig opp på deg mens solen skinner og du er opptatt med helt andre ting. Og når du har kommet inn i Lille Petters verden, finnes ingen enkle veier ut.

En noe merkelig krim. Og for å være helt ærlig; - Jeg hadde ventet noe mere ettersom det er selve Anne B Ragde som er forfatteren.

Om dette hadde vært en film, ville den gått inn under kategorien drama, og ikke verken krim eller thriller.   Krimgåten kommer helt i skyggen, og hovedfortellingen er en ung gutts tragiske barndom og en søt, men litt uspennende romanse mellom en politietterforsker og en nabo til et mordoffer.
Det eneste som er litt spesielt er morderens oppførsel i barndommen, med tortur og det som verre er av bl.a.katter.   Han var heller ikke direkte snill mot andre barn i barnehagen.  Forskere har jo bevist at om ikke slike ting blir fanget opp, så utvikler disse barna seg til å li voldsmenn i voksen alder.  Nå er denne boken skrevet for noen år siden.  Jeg vet ikke om forskerne hadde fått resultater vedr dette den gang.  Uansett så har nok dette vært en teori som forfatteren har interessert seg for.

Jeg var littegranne skuffet over denne boka.  Men så er det egentlig ingen ordinær krimbok, med en ordinær krimgåte.  Dette er mer en bok om forholdene rundt morderen, og hvordan de som blir berørt av et mord opplever dette, og hvordan de lever i tiden etter et mord.

Om du er på jakt etter en noe utradisjonell og lettlest bok, så kan denne være noe for deg.

Her finner du boka som pocket