mandag 10. august 2015

FRA PLATEHYLLA: ANITA SKORGAN – KARMA.


1985.  SONET.  SLP 1496


Alle kjenner til låten «Karma».  Anita Skorgan, Jahn Teigen og Lars Kilevold skrev denne låta til  Melodi Grad Prix  i 1985.  Men som vi vet så var konkurransen ganske hard det året.  Bobbysocks vant med «La det svinge», og Anita kom på andreplass.

Jeg har alltid likt Anita Akorgan.  Ja, helt fra jeg så henne opptre på Hylands Hörna hvor hun vant en pianokonkurranse. Dette var tidlig på syttitallet.  Men vi hadde  sett henne på Tv før den tid, ettersom hun sang i Nrks pikekor.   

Dette var jenta som kunne alt.  Hn spilte piano, hun hadde flott sangstemme, hun komponerte, hun drev friidrett, hun spilte inn reklamefilmer, bl.a.a for melk og da hun ble voksen så  kapret hun hele Norges rockekonge, - Jahn Teigen.

Men selv om Anita har vært «best i alt» så han hun alltid vært ei «likanes jente». Det er rett og slett umilig å mislike Anita.  Og de 2-3 personene som eventuelt måtte ha gjort det, tror jeg snudde etter hennes deltakelse i «Hver Gang Vi Møtes» på Tv2.

Alle gutta var forelsket i Anita på syttitallet.  Men jeg våger å påstå at denne forelskelsen blusset opp igjen da denne spreke og likanes dama viste seg på skjermen i beste sendetid på lørdagskveldene for ikke så lenge siden.

Plata «Karma» kom ut i desember 1985. Jeg tar nok ikke mye feil om jeg tipper at mange fikk en flat pakke i størrelse 35 x 35cm under juletreet det året. Jg fikk det, og det er en julegave jeg spilte mye i en periode.  Nå er det lenge siden Lp'en har snurra på platespilleren, så derfor var det et ekstra hyggelig gjenhør..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar