tirsdag 25. august 2015

KVELDENS FILM: INSPEKTØR SPÄCK





Fra Platekompaniet:
Inspektør Späck kalles til åstedet der en kropp er blitt funnet gjennomhullet av kniver,gafler, skjeel og en ostehøvel. Späck trekker uniddelbart konklusjonen at det dreier seg om et selvmord. Han ser også koblinger til andreselvmordden siste tiden og konstaterer at etterforskerne her med enn gal serieselvmorder ågjøre. Hans hissige kollega Grünvald Karlsson, mistenker en piratkopoierings liga å stå bak. Den nye superpolitikvinnen Irene Snusk settes på saken og sammen skal trioen løse en av de viktigste sakene isvensk kriminalhistorie.

Min kommentar:

Denne filmen var totalt ukjent for meg.  Jeg trodde jeg skulle se en helt vanig svensk  ”polisfilm”.  Istedet fikk jeg en svært uvanlig svensk «polisfilm».  Det fikk jeg erfare i filmens aller første minutter.  Jeg ble nærmest sjokkskadet.  «Hva er dette for noe»? Men jeg forsto fort at her så jeg på en film som er inspirert av tidligere filmer som «Mann med den gyldne pistol» og «Hjelp vi flyr».  Her møter vi alle de kjente krimheltene fra svenske filmer/TV-serier som Irene Huss, Martin Beck, Stieg Larsson trilogien, osv..osv..  Dette er intet annet enn humor, rå humor, helt vanvittig humor, lettvint humor. Men ok – jeg humret meg gjennom den knappe halvannen timen filmen varte. Men dette er ikke en film du MÅ se. --- Hvis ikke du, som jeg, - har litt sær humor, og har sett alt som finnes av svensk krim de siste ti-femten årene.  Om så er tilfelle så vil du sitte som og nikke gjenkjennende hele filmen gjennom.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar