tirsdag 11. august 2015

FRA PLATEHYLLA: THOWSEN – CALL ME STRANGER


1986.  Polydor. 829 598-1



Alle vinylelskere som bodde i og nær Oslo by på midten av åttitallet husker sikkert platebutikken Imerslund i Strøget.  Strøget var navnet på et passasje mellom Torggata og Karl Johan.  Her ble det spilt musikk, og det var alltid mulighet for å gjøre gode kjøp.  Det var kassevis med 10-kroners plater.  Og jeg må vel innrømme at jeg bar hjem ganske mange titalls kilo fra denne butikken.

En dag jeg kom inn i forretningens første etasje så lød det, for meg, ukjent toner fra høytaleren.  Platecoveret som var utstilt på disken ved kassa var «Thowsen – Call me stranger».  Jeg leste på coveret, men det eneste navnet jeg kjente var Svein Dag Hauge.  Han kjente jeg fra Lava.  Men jeg visste lite om han, bortsett fra at han spilte gitar og var veldig kjekk. 

Jeg fant etter hvert ut at Thowsen var en duo.  Navnet kom fra trommeslageren Pål Thowsen.  Gruppas vokal sto en helt ukjent bergenser, Tor Endresen, for.  Når du ser dette bildet fra baksiden av coveret, så forstår du at dette er ganske lenge siden. 





  De aller fleste tekstene på plata er skrevet av Ivar Dyrhaug. Musikalsk får duoen hjelp av bl.a. Håkon Iversen, Rolf Graf, Geir Langslet, Sidsel Endresen, Janne Schaffer m.fl.

Jeg kjøpte selvfølgelig plata, og spilte den svært mye i noen måneder.  Men så skjedde det noe annet i 1986 som skulle få store konsekvenser for denne damen.  Jeg kjøpte nemlig min aller første cd-spiller, og vnulplatene ble lagt på lager i nesten 20 år før jeg plukket de fram igjen.

En litt morsom funfact er knuttet til dette albumet.  Låta «Black Rain» var en av de nominerte til å kjempe om å bli tittellåta til James Bond-filmen «Living Daylight».





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar