mandag 10. august 2015

KVELDENS FILM: PUSHER 1,2 og 3

 






















Fra cdon.no:
Den er blitt kalt en dansk Trainspotting, men 25-årige Refns debutfilm står stødig på egne bein med sin brutalt sterke skildring av den harde tilværelsen blant Københavns narkolangere. En av dem er Frank, som er proff og effektiv sammen med sin partner Tony. Når han ikke betaler en gjeld til sin narkoboss, begynner helvetet.

Min kommentar:

Jeg har hørt mye om disse filmene.  Endelig fikk jeg mulighet til å se alle tre i sammenheng.  

Den første filmen åpner med at vi blir presentert for Frank, Vic, Tommy, Milo og Radovan.  De er slett ikke mors beste barn. Vi blir invitert med ned på gateplan i København.  Dette er virkelig en miljøskildring fra innsiden av  virkeligheten.  Det hele er så realistisk at jeg innimellom har følelsen av å se på en dokumentar, og ikke en spillefilm.  Jeg får litt flashback til de norske filmene Uno og Izzat.  Vet at spesielt Uno er inspirert av Pusher.

De første to filmene fremstår som lavbudsjett, uten at det forringer kvaliteten.
Det geniale er at hver film har sin hovedrolleinnehaver:
Nr 1 Kim Brodnia
Nr 2 Mads Mikkelsen
Nr 3 Zlatko Buric

Når vi så endelig kommer til film nr 3 er jeg nesten glad for at det er slutt. Ikke fordi at filmene er dårlige.  Nei, slett ikke.  Men denne tøffe realistiske hverdagskriminaliteten tar til de grader tak i meg. Så jeg blir faktisk sliten av å se , og være en del av, disse filmene. 

Første del ligner mere på en ekstra lang episode i en TV-serie enn en film som er presentert på kino. Men det drar seg til mot slutten. Dette er bra, folkens!





Her finner du  ener'n to'ern  og tre'ern .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar