onsdag 16. mars 2016

DAGENS BOK: KRISTINA OHLSSON – LOTUS BLUES




Forlagets omtale:
En desperat mann henvender seg til advokat Martin Benners kontor og ber om hjelp til å renvaske sin søster for mord på fem personer. Det er bare det at søsteren er død. Det regner den dagen alt går galt. En desperat mann henvender seg til advokat M1artin Benners kontor og ber om hjelp til å renvaske sin søster, som er dømt for mord. Det er bare det at søsteren er død. Før hun tok sitt eget liv, erkjente hun seg skyldig i fem drap. I avisene kalles hun tidenes seriemorder og har fått kallenavnet Sara Texas. Broren vil kjempe for hennes uskyld og samtidig finne sønnen hennes, Mio, som er sporløst forsvunnet. Martin Benner har det meste. Karriere, kvinner og en liten datter. Men han har også svakheter. Og mest av alt har han utfordringer. I jakten på sannheten gjør han en alvorlig feilvurdering. Plutselig blir han en liten brikke i et farlig spill, der han til slutt tvinges til å ta et grusomt valg. Lotus Blues er svenske Kristina Ohlssons første av to bøker om advokat Martin Benner. .«Disse 430 sidene kommer til å stjele nattesøvnen din. Ikke fordi du får mareritt, men fordi du vil lese til siste slutt før du legger deg.» Mariestadstidningen «Den hardkokte stilen er kul, Benner er interessant og handlingen holder et høyt tempo.» Borås Tidning «Lotus Blues er rasende underholdende lesning i en tilbakelent, småironisk og hardkokt stil ?» Norra Skåne «Intrigen, språket, spenningen og det rike persongalleriet. Alt stemmer. Lotus Blues er en uhyre velkomponert krim.» .Östgöta Correspondenten «Det hele er smart og velskrevet ?» Alba «Historien er hardkokt, intrikat, men ikke vanskelig å følge. Kristina Ohlsson skriver godt, direkte og ukomplisert.» Norran «Jeg lengter allerede etter oppfølgeren.» Aftonbladet

Min kommentar:

Da har jeg altså blitt presentert for en ny hovedperson i Kristina Ohlssons univers. Nemlig advokaten Martin Brenner.

Oppdraget han får virker temmelig håpløst.  Er det mulig å få frikjent en klient som har tilstått fem drap? I tillegg er kvinnen selv død.  Var dette et naturlig dødsfall?
Dette er en helt annen type historie og miljø enn de bøkene jeg hittil har lest av Kristina.  Hun har her beveget seg bort fra den såkalte nordiske krimsjangeren, og befinner seg nå mot en mer hardkokt actionfyllt spenningsroman.  Litt «The American Style» om du skjønner hva jeg mener.   Kanskje jeg blir litt påvirket av at deler av historien foregår i Amerika.

Historien er hardere, strammere og tøffere. 
  
Om du aner et «men» her, så er det helt korrekt.  Jeg foretrekker historiene med Recht og Bergman, så jeg håper at forfatteren ikke legger dem på hylla. Personlig er jeg mindre begeistret for den amerikanske stilen hvor man blir mindre kjent med persongalleriet, men heller konsentrerer seg om og beskriver selve handlingen.  Den nordiske krimmen fremstår mykere, noe som tiltaler meg.


Jeg håper inderlig at jeg blir bedre kjent med advokat Martin Brenner i neste bok.  

Her finner du boka som  innbundet  ,  pocket  ,  lydbok på cd  ,  på minnekort og til nedlasting


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar