torsdag 31. mars 2016

FRA PLATEHYLLA: TERJE TYSLAND – STAKKARS KLOVN


1977.  Sonet.  SLP 1440

Fra wikipedia.no:
Stakkars klovn er Terje Tyslands debutplate som soloartist, og ble utgitt på forlaget Arne Bendiksen AS i 1977.
Plata solgte rundt 15 000-20 000 eksemplarer. Låtene er preget av en amerikansk type «sound». Tydelig inspirert av amerikansk country. Piano, Trekkspill, El. Gitarer, El. Bass. Tekstene er både kjærlighetsladde («Takkesang»), («Stakkars klovn»), Fortvilet og forbannet («Ka e du så gla fær»,«dørvakta» og «Arme Lars»), dystre («Grævva mæ ne» og «Ei flaske vin») og godt pakket inn i øl og bannskap.

Min kommentar:

For en gangs skyld synes jeg at wikipedias notat passer midt i blinken.
Når jeg hører Terje Tyslands første album så tenker jeg nachspiel, allsang,  - enten sammen med den originale plata eller med en mer eler mindre stødig gitarspiller i gjengen.  Det må ha vært noen nachspiel, for tekstene sitter spikret fremdeles, nesten 40 år etter at plata kom ut.  Min vinylplate bærer preg av å ha vært håndtert på en og annen fest. Men på slike plater bør det være litt sus og dus.

Tysland var en opplevelse å se «live».  Ingen har noen gang traktert trekkspill så brutalt som denne Namsosingen.  At belgen holdt var intet mindre enn et mirakel.  Han var en rabulist og villmann, men han var populær fordi han hadde freske tekster. Jeg mener å huske at det ble noe spetakkel om låta «Klokkern», men husker ikke akkurat hva som skjedde.  Men det skulle ikke forundre meg om låta ble forbudt spilt på radio.  Det var vanlig den gangen, men dette kan jeg ikke bekrefte.  Om du vet noe, så vil jeg sette pris på om du skriver noen ord om det til meg. (kommentargeltet eller mail til to-rini@hotmail.com)

Men da jeg flytta til Østlandet fikk Trønderrocken hvile.  Der var Pudence, Vømmøl, Aleksandersen og Tysland ut, og jeg fulgte med strømmen.  Men jeg spilte en og annen trønderkassett i bilen, - i smug.  Jeg har nå flytta hjem igjen til Brønnøy.  Som ventet står Trønderrocken fremdeles fjellstøtt her i distriktet.  Men aller mest overrasket ble jeg en kveld jeg var på den lokale puben.  Det var forskjellige lokale band som spilte og allsang.  Og hva var på reportuaret og hvilke sanger sang ungdommene?  Jo, akkurat de samme sangene som vi sang for 35 – 40 år siden.  Creedence, Bruce Springsteen, Vømmøl, Aleksandersen og Tysland. 
Og når sangene holder i 40 år.  Ja, da må det være noe helt spesielt, eller hva?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar