lørdag 19. mars 2016

DAGENS BOK: LARS KEPLER – PLAYGROUND




Fra cdon.no:
Playground - en annen side av Lars Kepler Under et oppdrag i Kosovo blir løytnant Jasmin Pascal-Anderson skutt, og hjertet hennes stanser i førti sekunder. Når hun kommer tilbake, snakker hun hele tiden om at døden begynner med en voldelig havneby der de som styrer er i ferd med å miste kontrollen over den organiserte kriminaliteten. Jasmin blir behandlet for krigspsykose, forlater militæret og forsøker å leve et stille og rolig liv når noe fryktelig skjer. Sammen med sin fem år gamle sønn havner hun i en bilulykke. Sønnen må opereres, men for å gjøre det, må de stanse hjertet hans. Det tør ikke Jasmin å ta sjansen på. Hun vet at sønnen ikke kommer til å klare å komme seg tilbake til livet på egen hånd hvis havnebyen virkelig fins. Den andre siden er et svært farlig sted, og farligst av alt er lekeplassen - playground. Lars Kepler er et pseudonym for forfatterne Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril. Etter mer enn fem millioner solgte bøker om Joona Linna får leserne nå møte en annen siden - Playground er noe helt nytt innen spenningssjangeren.

Min kommentar:

Men hva i alle dager er dette?  Hvor er Joona Linna?
Denne gangen har paret bak Kepler psevdonymet gitt oss noe helt annet.  Men hvorfor?  Jeg var overbevist om at jeg var i gang med en ny spennende Joona Linna bok. Jeg liker ikke fantasy, og nå har jeg jaggu lest en hel roman.  Jeg tilhører en rase som ikke kan legge fra meg en bok når jeg først har begynt.  Nå har jeg altså lest en fantasy bok, og jeg liker ikke sjangeren noe bedre.  Jeg forstår den rett og slett ikke.  Kanskje jeg ikke har nok fantasi for å henge med.  
Var dette litt uklart?  Forsto du ikke helt hva jeg mente?    Nettopp den følelsen hadde jeg gjennom hele denne boka. Ble ukonsentrert, forsto ikke sammenhengen og måtte bla tilbake og lese på nytt.  Uten at det hjalp noe særlig.

For noen år siden opplevde jeg en hjertestans mens jeg lå på operasjonsstua på sykehuset.  Jeg har ofte lurt på hvor «langt unna» jeg dro.  Men nå vet jeg med sikkerhet at jeg var i hvert fall ikke i Kina. 
Etter det jeg forstår skal også dette bli en serie, eller var det trilogi.  Husker ikke helt, for det er en stund siden jeg leste innlegget i en avis.
For min del blir det nok med denne ene boka.  Det eneste jeg lurer på er; - Vil jeg få Joona Linna tilbake?
«Pliiiiis» !

Her finner du boka som  innbundet ,  pocket  ,  lydbok  og til nedlasting.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar