tirsdag 22. mars 2016

FRA PLATEHYLLA: TOMA – TOMA


1982. Snowflake Records.  CLP 3034

Fra Mic.no:
Popgruppe fra Bergen dannet i 1982, oppløst i 1985. Opprinnelig var det en duo bestående av Tore Thorsen (vokal, gitar, bass, keyboards) og Magne Lunde (trommer). Senere ble duoen omorganisert til et band bestående av seks medlemmer. Begge utgaver av Toma spilte lett, fengende pop med tidsriktige arrangementer.

Det var to ringrever som dannet duoen Toma i 1982. Tore Thorsen hadde laget en LP med gruppen Shandy (med Egil Eldøen), mens veteranen Magne Lunde (fra Saft og Tornerose) kom rett fra turné og plateinnspilling med Jahn Teigen. Deres første innspilling, «Hallo-Hallo», ble en radiofavoritt, men kort tid etter utgivelsen av albumet Toma (1982) valgte Lunde å gå videre til andre prosjekter (bl.a. Prima Vera og Man Maid).

Min kommentar:

Vi har vel alle noen plater i hylla som vi, av forskjellige årsaker, aldri har spilt.  Selv har jeg samlet plater i nærmere 50 år.  Selvfølgelig har jeg gjort en del feilkjøp opp gjennom årene. Videre har jeg jo gjort en del større innkjøp.  Da har jeg ikke hatt mulighet til å spille gjennom platene  De har kun blitt registrert på excel regneark. Og satt  hylla. 
Toma-skiva er en sånn plate, - som jeg sannsynligvis aldri har spilt.   Jeg har alltid vært interessert i nye band, og spesielt norske band.  Derfor var jeg en flittig gjest i 10 krones – kassa hos Imerslund gjennom hele 80-tallet.  Der fant jeg ofte mange ukjente band, og mange av disse fikk et nytt og varig hjem hos meg.

Nå synes jeg det er morsomt å spille gjennom en del av disse «ny-gamle» platene.  Ikke sjelden oppdager jeg at musikerne som deltar på den og den skiva, også har spilt med andre artister og band hvor de kanskje har fått den oppmerksomhet de fortjener.
Jeg ser at låta Hallo-Hallo skal ha vært en radiohit på åttitallet.  Jeg kan ikke si at jeg husker låta.  Men det jeg hører i det de første tonene strømmer ut over stereoanlegget er at dette låter «åttitalls-musikk».  Åttitallet hadde en helt egen lyd.  Denne kom fra sammensetningen av instrumenter og fra produksjonen.

Jeg tror ikke denne plata solgte så veldig bra, fordi jeg ser den til salgs med jevne mellomrom.   Den vil nok heller ikke bli spilt forderva her hjemme hos meg.  Men det var morsomt å ha spilt denne skiva som jeg har sett så mange ganger uten noen gang å ha hørt. Samtidig fikk jeg lest og lært litt om gutta bak TOMA. De er slett ingen smågutter i det musikalske miljøet i Bergen.   Så har jeg lært litt i dag også.


Musikken ligger for øvrig ute på Wimp og Spotify.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar