søndag 14. august 2016

DAGENS BOK: GEIR TANGEN – MAESTRO





Fra cdon.no:
Et høsttungt Haugesund våkner til drapet på en kvinne som er kastet ut fra høyblokkene i byen. Et varslet drap. Journalist Viljar Ravn Gudmundsson i Haugesunds Avis mottok dagen før en epost han ikke tok alvorlig. Når en ny epost kommer inn, står Gudmundsson med begge beina plantet i det som fortoner seg som en krimfarse fra en dårlig TV-serie. Politietterforsker Lotte Skeisvoll får i oppgave å stanse drapsmannen før han oppfyller sine egne profetier, og hun har dårlig tid. Hvert sekund som går er et tapt sekund i kampen for å redde et menneskeliv. I bakgrunnen slår dirigenten med taktstokken, og med det anslaget i sitt helt personlige requiem. En klassisk dødssymfoni der alt handler om å få orkesterets medlemmer til å spille slik han vil. Det er han som har notearket. Det er han som er Maestro. Terningkast 5 - "Spennende, morsomt og lekent. Tangen kan krim!" Ingvar Ambjørnsen/Dabladet

Min kommentar:

Om du som jeg , i all beskjedenhet, driver og blogger litt, så har du helt sikkert tenkt.  «Dette kunne jeg skrevet bedre selv» eller «En vakker dag kunne jeg tenkt meg å skrive en bok».

Geir Tangen, som har en av Norges aller mest leste bokblogger har sikkert også tenkt akkurat det samme.  Men i tillegg så er han en handlingens mann, som nå har gitt oss en krimbok.  Ja, ikke bare en hvilken som helst krimbok, en knakande god en, for å være helt presis. Hovedpersonene Viljar og Lotta er et godt valg, særlig Viljar.  Mens Lotta er litt mere utydelig.

For oss som har lest en del krim, så er det morsomt at en del handlinger i denne boka synes å være inspirert av en del andre aktuelle og dyktige krimforfattere. Jeg like dette grepet svært godt.

Det er helt klart at forfatteren har hatt et soleklart plott før han startet skrivingen.   Men selv om selve handlingen er stram, så opplever jeg at den rotes til enkelte ganger.  Men for al del, det kan være jeg som er en smule ukonsentrert.  Og la det være sagt; - Dette er en «pageturner».  Boka er vanskelig å legge fra seg.  Bokas tempo og spenningsnivå mer tilfredsstillende enn hvem morderen er.  Fordi den gåten holdt dessverre ikke helt til slutt.

Jeg håper at blogger-Geir fortsetter som forfatter-Geir.  Jeg venter i spenning på neste bok.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar