tirsdag 9. august 2016

SPLITTER NY “GAMMAL” VINYLPLATE I POSTKASSA THE WILLY B GUITAR REVIEW – PAPERBACK SHADOWS.





Willy B var en kjent musikkjournalist, - men bandet hans fikk ikke det stabile mannskapet som nok er nødvendig for å oppnå suksess.

Etter bortimot et titalls medlemmer ut og inn i bandet ble denne skiva til.  Jeg sakser litt fra rockipedia:
"Senhøsten 1989 dro bandet til Sverige og spilte inn minialbumet Paperback Shadows i Pardha Studio, som lå midt i Stockholm. Willy B. bodde i Sverige en stund den gangen, fordi han samtidig produserte det svenske bandet Maryland Cookies i det samme studioet. Mye skar seg med denne mini-LP-en, men noen av låtene ble likevel godt livemateriale, blant annet "Dead people walk" og "Sunday mind" ".

Jeg ble kjent med Willy B gjennom hans historiske verk om norsk pop og rock. Jeg og flere med meg har latt meg imponere av Willy Bs kart over norske band og deres medlemmer.
Om du ikke allerede har disse bøkene i hylla di, bør du skaffe deg dem. De er et must for alle som interesserer seg for norsk-  pop og rockemusikk.




  Men jeg kjente lite til hans musikk.  Ja, faktisk så lite så da jeg la denne skiva på tallerkenen, så snurra den i nesten 5 minutter på feil hastishet før jeg skjønte at noe var galt.  Men det beste av alt; -  Musikken var groovy og tøff.  Prøv selv da vel.  Sett hastigheten på 33 1/3, sett på spor 1, Side A, skru volumknappen neste på max.  Fint ikke sant? 


Men musikken låter bra på 45 rpm også.  Men det er litt irriterende at lyden i enkelte partier er så elendig. Vi får en del uling og hyling med på kjøpet.  Ja, akkurat sånn som vi opplevde når  de lokale bandene spilte på lokalet. 

Men bortsett fra det så låter det bra.  Og skiva bør faktisk ha en plass i enhver samling, først og fremst fordi at det låter bra, men også fordi Willy B var en svært viktig person i norsk musikkliv. 
Vi har mye å takke den mannen for.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar