tirsdag 2. august 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: MOOIE GARAGE – SOLAR EYES


2015.  Outside Songs ‎– OSLP001

Fra bigdipper.no:

En aldri så liten begivenhet når Mooie Garage endelig er tilbake med nytt album! Bandet, som sentrerer rundt låtskriver, gitarist og vokalist Roar Leren, har figurert i Oslos musikkundergrunn siden tidlig 2000-tall og i 2003 gav de faktisk ut plate på Big Dipper Records, noe en del av våre kunder garantert vil huske.

Her er noe av det fine som er sagt om Mooie Garage:

”I mengden av band med 70-tallsreferansene i orden er den største utfordringen å komme opp med ideer og innfall som gir råbra musikk. Tame Impala er absolutt en brukbar referanse, selv om Tame Impala ikke eksisterte når Mooie Garage lignet mest på Tame Impala. Er du glad i leken og overskuddspreget rock så er Mooie Garage den beste mengdetreningen du kan få, er du heldig opplever du eufori, eller kanskje du bare har det skikkelig moro fordi du er så glad i musikk.” – Jacob Krogvold (Thulsa Doom)

Min kommentar:

Jeg føler meg litt truffet av Jacob Krogvolds filosofiske betraktning. Dette skulle bevise min stadig tilbakevendende påstand.  «Vi som elsker musikk er jaggu heldige».  Den eneste ulempen jeg kan se er at man aldri kommer i mål med platesamlingen.  Det kommer stadig nye flotte utgivelser, og i tillegg så oppdager jeg stadig nye hull i samlingen hvor jeg ikke visste at jeg manglet en sær utgivelse av akkurat den artisten som nesten ikke solgte annet enn til slekt og noen få venner.  Og det er selvfølgelig de platene som koster aller mest.

Men jeg vil ikke bytte bort hobbyen min.  Den har fulgt meg n i snart fem tiår, og vil nok være livsvarig.Men jeg må vel innrømme; -  "Det er en hårfin balanse mellom lidenskap og galskap".

Mooie Garages musikk har definitivt røtter på 60 -  og 70-tallet. Låtene presenteres i variert tempo.  Noen er sånn passe psykedeliske (Om du skjønner hva jeg mener), men andre er adskillig røffere i uttrykket. Jeg liker selvfølgelig alt.  Og ekstra godt liker jeg de intense orgeltonene, og orgelets samspill med gitaren.

Jeg digger det.  Dette er musikk fra 2015 som kunne vært lagd i de gode damle dager.  Hvor kult er ikke det?







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar