lørdag 20. august 2016

DAGENS BOK: KARIN ALVTEGEN – SVIK



Fra bokkilden.no:
"... Og slutten? Den er så skremmende at den sitter i deg i flere dager. Minst." Kurt Hanssen, Dagbladet
Når han benekter dette, opplever Eva løgnene hans som et utilgivelig svik, og i sinne og desperasjon bestemmer hun seg for å hevne seg.
Samtidig våker en ung mann ved en sykehusseng. I over to år har kjæresten hans ligget i koma. I hele denne tiden har Jonas stelt med og elsket henne. Nå begynner han å føle lengsel etter nærhet. Og han begynner å bli skuffet over Anna som nekter å våkne. Som svikter ham enda en gang.
Både Jonas og Evas oppførsel er konsekvenser av andres handlinger, og en dag krysses veiene deres ...
Karin Alvtegen er født i 1965 og bosatt i Stockholm. Hennes debutroman Skyld vakte oppsikt blant både norske og svenske kritikerne da den kom. Hennes bok nummer to Savn ble belønnet med Skandinaviska Kriminalsällskapets utmerkelse Glasnyckeln. Bøkene hennes blir lest i 21 land, og Universal Pictures har kjøpt filmrettighetene til de to første bøkene hennes.

Min kommentar:

Fordelen med varme sommerdager, er at man rekker å høre mye på lydbøker.  Og nå er bok nr 3 i sommerens prosjekt Alvtegen unnagjort.  Jeg er aller mest imponert over damas originalitet.  Krimforfattere pleier vanligvis å holde seg til en serie med et persongalleri og det samme miljø som vi følger i bok etter bok.  Men Karin Alvtegen er fullstendig uforutsigbar. Som leser får jeg oppleve svært varierte miljø, og personene i hennes bøker er virkelig noe for seg selv.  Har aldri opplevd maken.  Jeg hører disse lydbøkene på svensk, og det er derfor ekstra stas av det er forfatteren selv som leser.


Denne boka er så original, men samtidlig svært troverdig.  Derfor blir det hele så skremmende.  Selv om jeg i utgangspunktet liker at Alvtegen skriver sine bøker som selvstendige historier, så skulle jeg svært gjerne ha lest litt videre om personene i denne boka.

Jeg anbefaler at dere hører disse lydbøkene på svensk.  "Svik" finner du her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar