søndag 28. august 2016

FRA PLATEHYLLA : LASA – DISCOVERY


1978.  Talent.  TLS 3040

Duoen LASA besto av Asa (Asbjørn) Krogtoft og Lars Børke.  På slutten av syttitallet ble norske musikere inspirert av den såkalte countryrocken, gjennom band som Poco, Eagles, The Byrds osv. Vi fikk mange band også her hjemme som ville spille denne type musikk. 

Jeg må innrømme at jeg har hatt en lei uvane, som jeg fremdeles ikke har klart å legge fra meg.  Det bekreftes brogginnlegget om albumet fra gruppa "Svarteper" fra aug / 16.
Jeg kjøper altså musikk ut fra et spennende cover.   Og det var nok coveret som gjorde at jeg kjøpte LASA-skiva i 1978. Og så en ting til, - Vinylen var grønn.  Tidligere hadde jeg kun sett farvede singelplater; grønne Connie Fracis, gule Cliff Richard og blåe Fats Domino.
Coveret var inspirert av maleriet « Leiv Erikson oppdager Amerika». av Chr Krogh
Det ligner, ikke sant?



Men jeg skulle bli positivt overraska.  Asa var jo «verdensberømt» her i Nordland etter først som medlem i gruppene 1-2-6 Taboo og Popol Ace .  Senere som soloartist.  Jeg vil påstå at «Rekkene» er en av Norgers aller beste utgivelser gjennom tidene.

Lars Børke derimot, kjente jeg ikke så mye til.  Jeg hadde hørt han tolkning av «Arms of Mary» fordi den var på en av Treff -platene.  Jeg samla på disse utover syttitallet.  Det var kjente norske artister som ga oss sanger fra hitlistene, ofte med norsk tekst.

Men Lars skulle bli en viktig mann for norsk musikkliv i årene som fulgte.  Det som overraska meg aller mest er noe jeg oppdaga som ikke så lenge siden var at Børke var, sammen med Ole Paus, opphavnmann til «Innerst i sjelen»  En sang som alle har hørt.

Jeg spilte albumet mye på slutten av syttitallet.  Men da jeg tok skiva fram i dag, så tror jeg ikke den har vært spilt siden 1980.  Det ble et hyggelig gjenhør..  Ja, jeg måtte faktisk spille den et par ganger.

Som dere ser så er det dyktige folk som bidrar på plata:
Credits

Det er synd at dette albumet ikke ligger ute på Wimp, Spotify eller Tidal. Får håpe det kommer etter hvert.

Men om du er vinylsamler så anbefaler jeg deg å kjøpe plata.  Den dukker opp med jevne mellomrom på QXL.no eller Tradera.se.  Og prisen pleier å være ganske snill.  Hvis den ikke øker etter dette blogginnlegget da?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar