fredag 26. august 2016

FRA PLATEHYLLA: LILLEBJØRN NILSEN – BYEN MED DET STORE HJERTET


1975.  Polydor. 2382 061

Artisten Lillebjørn trenger ingen nærmere presentasjon.  Han har alltid vært der, - han og gitaren.
Mitt aller første minne om Lillebjørn var da jeg så filmen «Himmel og Helvete».  En sterk film om tenåringers lek med narkotika.  Dessverre er den like aktuell i dag som da den kom ut, for nesten 50 år siden.  Den største forsjeller er at den gangen fant man de narkomane kun i Slottsparken.  Nå finner vi dem overalt, også der du bor.

 Jeg har vært på konsert med Lillebjørn bare en eneste gang.  Det var i konserthuset i Oslo i 1982.  Det var kun Lillebjørn på gitar, og Terje Venaas på bass.  Men denne konserten må ha gjort inntrykk.  Jeg husker den svært godt.  Jeg husker hvor jeg satt i konserthuset.  Jeg husker at Lillebjørns kjæreste, eller kanskje det var kone ved siden av meg, og jeg syntes det var voldsomt flaut da publikummere oppdaget henne og begynte å gi henne komplimenter for kjæresten eller kanskje det var ektemannens musikk.

Men det som gjorde størst inntrykk på meg var måten Lillebjørn snakket om Oslo på.  Jeg tenkte:  «Han elsker virkelig denne byen».  Han fortalte om somre i Oslo, med tomme gater.  Jeg hadde ikke bodd så lenge i hovedstaden. Og hadde ikke de samme følelsene for byen.  Men kanskje Lillebjørn og hans sanger hjalp meg til å innrette meg i Norges største by.  Det er en enorm overgang å flytte fra Velfjord til Oslo. – Nemlig.

Men over til Lillebjørn.  På denne skiva gir han oss noen fantastiske tekster.
Se bare her:

Det var vel særlig sangen om Victor Jara som satte seg fast i hodet og hjertet mitt..
Men det var ikke bare meg som likte albumet

Albumet lå 4 uker på VG-lista med 13 plass som beste plassering

Det er gledelig å se at så mye norsk vinyl blir re-utgitt på vinyl.  Her  finner du dette albumet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar