tirsdag 18. september 2018

KVELDENS FILM: DIRK OHM, - ILLUSJONISTEN SOM FORSVANT








Kanal: Nrk1
Sjanger: Drama
Skuespillere:  August Diehl,  Alexandra Rapaport,      Sara Hjort Ditlevsen,  Ingvar Eggert Sigurdsson,      Jørgen Langhelle,  Jo Adrian Haavind 
Regi:  Bobbie Peers
Manus:  Bjørn Olaf Johannessen
Land:   Norge
Språk:  Engelsk, tysk, norsk
Lengde:   1 t. 31 min.
Produksjonsår:     2014

Fra filmweb.no:
Den omreisende tyske tryllekunstneren Dirk Ohm blir funnet nedfrosset i bilen sin på fjellet i nærheten av tettstedet Grong i Midt-Norge.
I Grong er en ung kvinne, Maria, sporløst forsvunnet. Dirk blir involvert i leteaksjonen og forelsker seg i den savnede jenten. Etter hvert begynner Maria å dukke opp på hotellrommet hans. Har Dirk spesielle evner og kan se ting som er usynlige for andre? Er han involvert i Marias forsvinning?
"Dirk Ohm - illusjonisten som forsvant" er inspirert av en virkelig hendelse. I 2003 forsvant faktisk den tyske tryllekunstneren Dirk Ohm på mystisk vis i Grong. Med dette som utgangspunkt forteller filmen om hva som kunne skjedd med Dirk før han forsvant. En spennende og stemningsfull fortelling om mennesker som blir borte, betydningen av å se hverandre og illusjonenes kraft.


Min kommentar:

Jeg er en uforbedelig samler.  Og samlere må som kjent begrense seg etter hvert som samlingen vokser seg altfor stor.  Jeg samler på film og musikk, eller Dvd, BluRay, vinylplater og cd’er .  Nå er samlingen begrenset til norsk musikk og norske filmer.

Men denne filmen hadde jeg ikke fått med meg.  Kanskje rett og slett fordi at det er flest utenlandske skuespillere.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å se denne filmen.  Tittelen fristet meg slett ikke.  Jeg er ikke overbegeistret for tryllekunstnere.  Blir vel mest irritert når jeg ikke forstår hvordan de utfører triksene sine.  

Men så oppdaget jeg et navn på rollelista, nemlig Aleksandra Rapaport. Aleksandra er en svensk skuespiller som jeg la merke til første gang da hun spilte i den svenske TV-serien «Kongemordet».  Senere har jeg sett henne i mange serier og filmer, senest i serien «Gåsmamman» .  Aleksandra er en meget god, for ikke å si karismatisk skuespiller som alltid gjør en god jobb.

Men ellers syns jeg  at produksjonen burde benyttet seg av flere norske skuespillere.  Rollen som Maria skulle vært gestaltet av en ung norsk skuespiller.  Jeg hører  at den unge jenta snakker dank/engelsk.  Det ødelegger litt for meg.

Dette er på mange måter en litt rar film.  Alt ligger til rette for at dette kunne vært en spenningsfilm, men jeg synes at filmen mangler spenning.  Den er litt treig og rar.

Heldigvis er filmen innspilt i Grong. Til og med scenen fra kirka er fra Grong kirke. Det gir et solid pluss i min karakterbok at de faktisk lager filmen der hvor historien faktisk skjedde. Filmen viser vakre vinterbilder fra Trøndelag.  Jeg liker at de drar ut av Oslo og Sørkedalen for å filme.  Når de først drar bort fra Trøndelag, så er det flott at de ikke velger Øst-Europa. 

Filmen er laget etter et drama fra virkeligheten.  Tyskeren Dirk Ohm forsvant fra Grong en vinterdag i 2003. Det ble søkt både i Namsen og i terrenget rundt bygda.  Først to måneder etter ble Ohm funnet ved bredden av  Namsen.  Konklusjonen ble at han hadde druknet og at ismassene hadde ført han av gårde nedover elva.

Denne filmen prøver å gjenskape hvordan hans siste dager var.  Jeg kjenner ikke saken, og kan derfor ikke bedømme kvaliteten på det håndtverket som er gjort i forhold til den originale historien.

Tja, hva skal jeg si…. En helt grei film om du ikke har noe annet fore.  Jeg liker meg på Grong  (er ikke vant til å si i Grong) og har mange gode minner derfra.  Så jeg likte filmen.  Og av og til kan det kanskje være lurt å se en film med litt lavere tempo, litt mindre støy, og en helt annen historie enn den man ser til vanlig.

Det aller tøffeste er hvordan bruk av drone får fram de ekstremt lange skyggene i snøen når sola står lavt på himmelen.

Og så må jeg nevne den nydelige musikken som Anne Marie Almedal gir oss (videoen nedenfor).  Få kan forene vakker norsk natur med musikk som henne.  Jeg nevner bare musikken til TV-serien "Himmelblå".







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar