onsdag 5. september 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: JANOVE – HENGTMANN



2018.  Petroleum Records ‎– RRKPV39




Fra platekompaniet.no:
Det er inspirerende å spille ny musikk sammen med nye mennesker som i tillegg er supre musikere og artister selv. Man finner nye referanser og oppdager nye veier mot målet om en cool sang med mest mulig særpreg og egenart. Låtene har fortsatt Janoves signatur, men hans medartister har denne gangen satt større preg på låtene med sin stil, sound og holdning. Det er resultatet av et år på veien med konserter, øvinger og innspillinger du nå kan høre på det nye albumet Hengtmann.
Selv om Janove alltid vil ha mye variasjon i sjanger på sine plater så er Hengtmann kanskje et mer fokusert album med sine åtte låter. Det er lyden av et mer samspillt band, et mer spisset sound og nå med en egen sving.


Min kommentar:

For vel et år siden skrev jeg et blogginnlegg om Janoves forrige soloalbum «Artisten og Marlene»  Da lovte jeg at om jeg fikk sjansen til å oppleve Janove live så skulle jeg stille opp.  Og jeg holdt løftet mitt da artisten gjestet Rootsfestivalen i Brønnøysund 2017.  Dessverre ødela værgudene noe av opplevelsen, men det var ikke Janoves skyld.  Selv om jeg ble en smule irritert da han spurte meg (og alle andre) for ca 22.gang om vi hadde det bra.  Han måtte vel se at vi var pessblaute og frosne. 😄😄 

Men heldigvis glemmer jeg fort, og jeg hadde solskinn både i hjertet og utafor vinduet da jeg åpnet denne vinylplaten i dag,.  

Dessverre var den noe mere luksuriøse utgaven utsolgt, så jeg måtte nøye meg med den vanlige utgaven.  Her får jeg en solid svart vinylplate som ligger i et helsvart cover med en enkel strektegning på.  Innerposen er også svart med tekster.

Musikken er litt lettere enn den vi husker fra Kaizers.  Kanskje soloartisten kommer litt bedre fram på denne skiva?

Jeg ble ekstra overrasket over låta «Våpen» som er en nydelig ballade med Ane Brun som gjesteartist.

En annen gjesteartist som dukker opp er Onkl P.  Jeg lurer litt på om dette samarbeidet kom i stand etter at de begge opptrådte samme dag på Rootsfestivalen her i Brønnøysund i 2017. 

Jeg synes Janove har beveget seg et stykke lenger bort fra Moderbandet denne gang.  Men jeg har sagt det før, og jeg må nesten gjenta det.  Det var mye Janove i Kaizers Orchestra og det er fremdeles mye Kaizers Orchestra i Janove, - men litt mindre enn før.

Dette en et album som vokser for hver gjennomhøring.  Jeg var heller lunken etter å ha hørt plata en gang, men nå har jeg spilt den ti-tolv ganger og da sitter den bedre.  Jeg liker faktisk at det er mere variasjon i låtene enn tidligere, og jeg hilser gjesteartistene velkommen. 

Janove skal ha for at han er så modig å invitere med seg to så vidt forskjellige artister som Ane og OnklP.  Det vitner om en mann som våger, og det skal han ha kred for.

Denne skiva vil ikke bli en hyllevarmer i min platesamling.

Her kan du kjøpe albumet som vinyl(lim.edi) ,  vinyl og  cd 


Du kan høre albumet på Spotify















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar