tirsdag 18. september 2018

TIPS OM NY MUSIKK: SVARTEPER – ANTIAPATISK LOMMEPARLØR






2018.  Voices of Wonder. VOW238LPL 



Jeg er jo først og fremst en platesamler.  Bloggen "Kjerringrock" startet jeg etter å ha tapt et veddemål.  Men etter å ha pliktblogget noen måneder, fant jeg ut at jeg likte å blogge.  Som ufør har jeg temmelig mye fritid å ta av.  Da jeg også fant ut at det var hyggelig å dele mine opplevelser og meninger rundt musikk, film og bøker, så ble bloggingen en kjær hobby.

Jeg skriver kun om musikk fra egen samling.  Men i dag gjør jeg et lite unntak.  Selv om jeg aldri så gjerne vil, så er det ikke mulig å kjøpe alle vinylplatene jeg kunne ønsket meg.  Da hadde både lommeboka og leiligheten blitt alt for liten.

Tilfeldigheter gjorde at jeg fikk vite om Svartepers nye album kun dager etter at jeg hadde levert en altfor stor bestilling min favorittbutikk "Big Dipper".  Men jeg ser ikke bort fra at dette albumet blir bestilt på nesssste ordre.
  
Bandet Svrteper kommer fra Ål i Hallingdal, og består av Herman Kvelprud,  Tobias Flottorp Heltzer,  Lars Jonas Bergo,  Terje Vesterøy,   og Arne  Steinar Myrvang.

Dette er bandets andre album.  Bandets første album har tittelen «Svevestøv».  Da den plata kom ut kjøpte jeg skiva utelukkende grunnet et iøynefallende cover.  Noe jeg er glad for.   Du finner mitt blogginnlegg om denne skiva her 
  
Etter at jeg ble gjort oppmerksom på at album nr 2 var i handelen, har jeg lyttet på musikken på Spotify.  Og jeg liker det jeg hører.  Men noen anmeldelse blir det ikke før skiva er på plass i hylla mi.  Vinylen kommer i to utgaver, en svart og en hvit.  Jeg velger nok den hvite.
  
Du kan lytte til musikken fra albumet på Spotify.



Her er hva Svarteper selv sier om utgivelsen. 

Antiapatisk Lommeparlør granskar vår iscenesette verklegheitsflukt. Korleis me kan gå inn i uss sjølv for å forvandle draumar, ifrå å være framtidsutopiar til og bli realistiske visjonar med ein holistisk omtanke for medmenneska og kloden me bur på. Albumet vil rykke deg bort ifrå overfladisk tidsfordriv og fargelegge kropp og sinn så det blomstrar ut av blanke auger. Det tek deg igjennom ei reise av sjølvgranskande spørsmål om og ta stilling til å leve eit rikt og levd liv med alt og alle rundt deg versus ligge att aleine, apatisk, likebeint og stiv.

Dette er album nr.2 til Svarteper. Det er spelt inn i Amper Tone med Bård Ingebrigsten som medprodusent. Alle låter er skreve av Herman Kvelprud og arrangert av Svarteper. TheShallowTree har laga kunstverket.

SVARTEPER er lyden av det grønne skiftet. Hoffnarren med framtidsvisjoner. Eit musikalsk kommentarfelt til velferdstaten, på godt og vondt.

Bandet kjem ifrå den ruralaristokratiske kulturbygda Ål og er med i den siste dønninga av Hallingbølga som har rent over Oslo dei siste åra.

Melodiene inviterer til rytmisk kontemplasjon og esoterisk dans.
Tekstene er originale ispedd mykje humor og eit opplyftande glimt i auget.

Garantert indre antiapatisk revolusjon. Touché.?!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar