lørdag 18. juni 2016

DAGENS BOK: HELGE KÅRE FAUSKANGER – SKRINET




Fra cdon.no:
«Dersom De trenger meg i retten, vil min og Watsons adresse være et sted i Norge ...» Slik siteres den velkjente London-detektiven Sherlock Holmes i den klassiske historien The Adventure of Black Peter. Men hva gjorde han egentlig i Norge sommeren 1895? Et grotesk øksemord i Kristiania åpner døren til en verden av koder og kabbalamystikk. Noen går over lik i jakten på det tapte relikvieskrinet til St. Sunniva, nøkkelen til en hemmelighet som har vært bevart i over tusen år. Da hans klient blir bortført, har selv verdens største detektiv intet valg: Han må kaste seg ut i en forrykende jakt over halve Norge, i et siste desperat forsøk på å finne skrinet før morderen. «... For en gammel Sherlock Holmes-beundrer er dette fabelaktig lesning ... Anbefales på det varmeste!» Gunnar Staalesen «En fabelaktig fortelling om norske heltesagn, frimureri, rovmord og hektisk forbryterjakt gjennom et Kristiania som er skildret med historisk presisjon og stor sans for fiffige detaljer.» Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad «En virvelvind av en historie.» Guri Hjeltnes, VG «...en spennende og imponerende velkonstruert historisk kriminalroman.» Aksel Kielland, Bergens Tidende

Min kommentar:

En norsk bok om helten over alle helter, nemlig Sherlock Holmes?  Og i tillegg er den skrevet mer enn hundre år etter at handlingen skal ha funnet sted.  Hmmmm, ja, jeg var mer enn skeptisk: Kanskje aller mest fordi det jeg har sett av nyere Holmes-produksjoner på TV har vært sånn passe underholdende. Så vidt jeg vet er det produsert to nye TV-serier i nyere tid, en engelsk og en amerikansk.  Den engelske er selvsagt den beste. Men jeg sier det igjen; - en norsk Holmes-bok?
For å beskrive min skepsis ytterligere så kan jeg røpe at jeg slett ikke er tilhenger av jakten på gamle skatter, skrin eller den hellige gral.

Men la meg innrømme, først som sist; - dette likte jeg.  Jeg har ingen problemer med å kjenne igjen den originale Sherlock Holmes.  Jeg ser han for meg det han og Dr Watson rusler omkring i gamle Kristiania. Miljøet er godt beskrevet.  Men det som gjør mest inntrykk på meg er språket forfatteren bruker. Et uttrykk som  «Han stod tagal»  gir vel en viss pekepinn om hva jeg mener.  Det er akkurat så gammaldags så det behøves for å få den korrekte tidskoloritten.
Om du vil lese en kriminalroman utenom det vanlige, så er dette boka for deg.  Det er en slik bok som en skulle ønske ikke tok slutt, fordi jeg vil være lengst mulig i stemningen og miljøet.  Heldigvis er boka på nesten 500 sider slik at den varer en god stund.
Jeg skulle ønske at duoen Holmes / Watson tok seg en ny tur til Norge, men det er vel for mye å håpe på.

Men jeg er glad for at hans ene tur er så godt dokumentert.

Her finner du boka i pocketutgave.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar