søndag 3. september 2017

DAGENS BOK: FRODE GRANHUS - FORLISET






Fra cdon.no:
Ny krim fra Riverton- og Bokhandlerprisnominerte Frode Granhus De fleste holder seg innendørs i sprengkulda som har festet grepet om Lofoten, men det vakre lyset lokker en fotograf ut i isødet. På en av turene oppdager han en tønne som stikker opp av isen. En tønne med et makabert innhold. Rino Carlsen får etter hvert mistanke om at tønnefunnet har sammenheng med et forlis som rystet det lille kystsamfunnet for flere år siden. Et forlis som krevde flere ofre. På den isolerte institusjonen Tennholmen vokser spenningen for hver dag, og det kan virke som enkelte av beboerne vet mer om saken enn de vil innrømme

Min kommentar:

Jeg oppdaget denne forfatteren fra Lofoten for ca et års tid siden, og så vidt jeg kan se så er dette den femte boka jeg omtaler.

Jeg digger denne karen.  Han klarer på en helt spesiell måte å ta grep om naturen i Lofoten og flette hav og fjell med vær og vind inn i historien.  Ja, jeg fornemmer smaken av salt sjøvann mens jeg hører lydboka.  Det hjelper selvfølgelig at det er selveste Reidar Falck Sørensen (eller Cato Isaksen om du vil), som leser høyt for meg.

I Frode Granhus sine krimgåter har jeg blitt godt kjent med, og svært betatt av politimannen Rino Carlsen.  Han ser ut som, og oppfører seg akkurat slik jeg mener en politimann skal. Han er støere enn Lofoveggen, og ser vel sjelden eller aldri på klokka om noen ber om hjelp.  Denne karen kan du lite på.  Han står for en støyt.

Selv om Lofoten er tynt befolket og bygdene er så små at man er av den oppfatning at «alle kjenner alle» så påstår forfatteren her at det finnes historier som «er gjemt og gjemt».  

Men vi som er så gamle at vi husker at folk sylta på norgesglass, vi husker også at noen av disse glassene gikk det galt med.  De eksploderte, rett og slett.
Vi kan gjerne sammenligne barndommens sylting med de gamle ugjerninger som i denne boka har funnet sted i Lofoten for en del år siden.  Klarer man å forsegle slike ugjerninger, for så å sikre at de blir borte og glemt for alltid?  Eller vil de boble og gjære , for tilslutt å eksplodere?

Nok en spennende bok fra Frode Granhus som har seilt opp til å bli en av mine absolutt yndlingsforfattere.
Håper at dere alle leser denne boka.
Her kan du kjøpe den som innbundet og lydbok på cd

 Tidligere blogginnlegg om bøker av denne forfatteren:
Stormen
Djevelanger 
Kistemakeren









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar