tirsdag 5. september 2017

FRA PLATEHYLLA: TNT – INTUITION






1989. Vertigo ‎– 836 777-1


TNT er nøyaktig like eksplosive som navnet sier, - i hvert fall lydmessig.  Disse gutta blåser ut ørevoksen din om de får lov.  Det er bare å justere bittelitt på volumkontrollen, så får du presentert rock fra Trondheim slik det skulle låte på åtti-tallet.

Men det er ikke noe i veien for å spille TNT i dag, mer enn 30 år etter at plata kom ut, som bandet fjerde album.

Jeg var ingen stor tilhenger av denne formen for rock, da den var splitter ny, en gang på åttitallet.  
Frk Nilssen forsøkte vel å framstå som voksen gjennom åttitallet, og av den grunn ble nok puddelrocken litt for sterk kost.

Jeg oppdaga egentlig ikke denne musikken skikkelig før rundt år 2000.  Da kom jeg borti en vennegjeng som spilte mye rock av den litt hardere typen enn jeg var vant til.  Men jeg likte det jeg hørte.  Kanskje det var en form for førtiårskrise?  Ok, i tilfelle så varer den enda.

Bandet er fremfor alt beriket med en av Norges, om ikke verdens aller beste gitarister, nemlig Ronni LeTekrø.  Han har vært med siden starten i 1982, med unntak av et lite opphold.

Dette er et band hvor medlemmer har kommet og gått, og kommet igjen, - og gått igjen.  Nøyaktig slik det skal være i et skikkelig rocke-band.  Der skal det være litt støy.

Dette er bandets fjerde album.  Jeg synes alltid det er like hyggelig og høre denne musikken igjen med ujevne mellomrom.  Men det er etter hvert som årene går, nesten like morsomt å se gutta igjen.
En ting er sikkert:  En gang puddelrocker, alltid puddelrocker.

Her kan du kjøpe vinylutgaven, repress fra 2016

 

Albumet lå 6 uker på VG-lista med en 3.plass som beste plassering.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar