mandag 18. september 2017

DAGENS BOK: PHILIP NORMAN - PAUL McCARTNEY, BIOGRAFIEN






Fra nlb.no:
Fra forlagets omtale: McCartney har vært en av verdens største artister i godt over 50 år. Norman fortel-ler om en mann som har sjarmert alle rundt seg, men også sluppet løs sine indre demoner. Norman kas-ter nytt lys over det turbulente forholdet til makker John Lennon og forteller historien bak alle de mest kjente Beatles-låtene. Her er fortvilelsen over Beatles' kollaps og den tunge veien tilbake til toppen av listene med Wings. Vi kommer tett på livsledsager Linda og andre viktige personer i kretsen rundt McCartney.


Min kommentar:

Paul McCartney, popstjernen som prydet veggen min på jenterommet allerede da jeg som 8-åring oppdaget Beatles og ble frelst.  Så enkelt var det.  Mitt første møte med The Beatles var ikke musikalsk.  Men derimot gjennom en artikkel i ukebladet "Hjemmet.  Jeg ble helt satt ut av disse fire langhårete gutta fra Liverpool.    

På den tiden jobbet mine foreldre på den kommunale kinoen i bygda, og noen måneder senere ble filmen «A Hard Day’s Night» satt opp.  Reglene var at det måtte møte opp minimum fem personer for at filmen skulle kjøres.  Det holdt akkurat.  Og vi fem jentene i publikum fikk våre favoritter blant Beatles-gutta.

Paul ble min favoritt.  Han hadde et «Baby-face» som var noe av det flotteste jeg hadde sett.  Og da faren min fikk bladet "Filmjournalen" i posten med en plakat av Paul McCartney i helfigur.  Ja, da ble det ryddet plass på en hel vegg på rommet mitt.  Den svære plakaten hang til utpå syttitallet da Paul måtte vike plassen for Cat Stevens. 

Men tilbake til Paul.  Jeg er relativt godt kjent med Pauls musikalske karriere.  Jeg kjenner også til han kvinner.  Men utover det, så visste jeg lite.  Men det var før jeg leste boka.  Her følger vi Paul tett fra fødsel til nåtid.  Vi blir godt kjent med hans foreldre og øvrige familie.  Kjærester kommer og går, men noen blir værende. 

Vi er ringside gjennom alle år med Beatles.   Fra den spede begynnelse i Liverpool, via en spennende tid i Hamburg, ville rykter om Pauls død og innsetting av «stand-in», konflikt med John Lennon, oppløsning av The Beatles, oppstart av The Wings og videre karriere, nye prosjekter med klassisk musikk osv.osv.

Men parallellt med den profesjonelle Paul, så følger vi den private Paul.  Det er spennende å bli kjent Pauls  ektefeller og barn. Vi blir invitert med til Paul og Lindas eiendom i Skottland.  Der blir vi kjent med deres filosofi og særlig Lindas kamp for å fremme sine tanker og overbevisning om at flest mulig bør gå over til vegetar-kosthold.  I den forbindelse må jeg nevne at jeg oppdaget at den lokale Mega-butikken her i Brønnøysund kjørte tilbud på Lindas McCartneys vegetarburgere forrige uke. Eeeh, ... beklager, men jeg kjøpte ikke.

Tilbake til boka. Vi kommer nært på Lindas kamp mot kreften.  I neste omgang blir vi presentert for Heather.  Jeg var ikke veldig begeistret for henne før jeg leste boka, og det jeg leste her endret ikke på den oppfatningen.

Som dere sikkert aner, ut fra oppramsingen av innhold, så er dette en murstein av en bok på vel 800 sider.  Lydboka var på nesten 30 timer.  Tror aldri jeg har hørt en så lang lydbok.  Dette betyr at forfatteren Philip Norman gir oss en meget grundig biografi.  Dette er jo en kar som kjenner svært godt til både Beatles, Paul McCartney og de andre bandmedlemmene.  Han har gitt ut bok om Beatles tidligere, og skrevet utallige artikler om både bandet og enkeltmedlemmene.  

Jeg liker boka.  
Selv om jeg har fulgt gutta og bandet i mer enn 50 år, så får jeg vite ting jeg ikke visste fra før.  Og det aller viktigste, - jeg tror på det jeg leser.

Her kan du kjøpe boka som innbundet  og som pocketbok





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar