søndag 3. september 2017

KVELDENS FILM: INGLOURIOUS BASTERDS






Kanal:  Nrk1
År: 2009
Skuespiller:  Brad Pitt, Diane Kruger, Eli Roth
Regi. Quentin Tarantino
Sjanger: Drama
Land: USA

Fra nrk.no:
Quentin Tarantino har både skrevet manus og hatt regi på denne svarte komedien. Handlingen foregår i det tyskokkuperte Frankrike. En amerikansk offiser, Aldo Raine, (Brad Pitt) tar med seg en liten gruppe jødiske soldater til Frankrike for å drepe nazister. Så inntreffer en rekke forviklinger



Min kommentar:

Med Brad Pitt på rollelisten og regi av Tarantino, så lover dette godt.  Og starten er svært lovende. 
I det siste har jeg lest litt krigshistorie fra Frankrike, så da vi her havner på den franske landsbygda, så liker jeg det jeg ser.

Men så blir det hele bare mer og mer absurd.  Her har jaggu filmmakeren tatt seg frihet i forhold til de historiske hendelser og ikke minst plassering av aktuelle personer.

Det hele blir for rorete etter min smak, og ikke minst, - for voldelig. Jeg tåler å se blod og gørr, - i mengder.  Men når volden fremstilles lystig, - ja, da henger jeg ikke helt med lenger.

Jeg begynner å kjede meg, og det gjør jeg ca to timer av de to og en halv timene filmen varer.

Dette beviser kun at alder og særlig kjønn har litt å si når det gjelder valg av film.  Jeg er ei halvgammal kjerring, og slett ikke i målgruppa for denne filmen. Jeg husker at flere anmeldere ga denne filmen toppkarakter da den kom for noen år siden.  Jeg personlig gir første halvtimen en sekser, men dessverre ligger ikke terningen stille resten av filmen.


Men jeg tror nok alle gutter og menn vil sette pris på tusenvis av skudd og skjæring av tollekniv i hud.
Men hva om Tanrantinos fantasi hadde vært virkelighet i 1945?  Ville verden da sett litt annerledes ut i dag?

Her finner du filmen på DVD





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar