søndag 15. april 2018

KVELDENS FILM: AMOUR





Kanal: Nrk1
Sjanger:  Drama
Skuespillere: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva,     Isabelle Huppert, William Shimell,  Rita Blanco, Laurent Capelluto
Regi:  Michael Haneke
Nasjonalitet: Østerrike / Frankrike
Språk:  Fransk
Lengde:  2 t. 7 min.
Produksjonsår:  2012

Fra filmweb.no:
Vinner av Golden Globe og Oscar! 
Georges og Anne er et par i 80-årene som bor i en stor leilighet i Paris. De er velutdannende, pensjonerte musikklærere. Deres datter, som også er musiker, bor i utlandet med sin familie. Når Anne en dag blir rammet av slag, blir kjærligheten, som har holdt paret sammen gjennom så mange år, satt på prøve.
 Michael Hanekes nye film etter suksessen DET HVITE BÅNDET er et kammerspill om kjærlighet, alderdom og familie, med ekstraordinære skuespillerprestasjoner.

Min kommentar:

Dette er andre gang jeg ser denne filmen. Men slik er det med gode filmer.  De kan sees mange ganger.

Sjelden har jeg sett en film med en slik stemning.          
Vi befinner oss i stor, men temmelig farveløs og kjedelig leilighet sammen med dette eldre ekteparet.  I starten så er de så nydelige og søte sammen.
Jeg er nesten litt sjalu, fordi det jeg her er vitne til.  Ja, dette er livslang kjærlighet.

Jeg er så imponert over hvordan filmskaperen inviterer meg inn til denne lille familien.  Jeg får med meg alle nyanser i forholdet mellom Anne og Georges.  Hver minste lyd er så tydelig og definert. Sjelden har jeg hørt lyden av slepende tøfler mer tydelig.

Etter hvert aner vi at noe er i ferd med å skje med Anne.  Det starter med små tegn.  Så følger humørsvingninger og ukontrollerte utbrudd, fulgt av hukommelsestap og forvirring.

Men George fremstår som en bauta.  Her gjelder virkelig kjærligheten til "døden skiller dere ad".  George er en mann som holder sitt løfte.  Han viker ikke unna Anne en tomme, til tross for at hennes personlighet sakte men sikkert forandres. 

Jeg er ikke helt sikker på om George vil innse hvor alvorlig Annes tilstand egentlig er.  Kanskje ikke så rart.  Her har de levd tett sammen og elsket hverandre i snart 60 år.  Jeg er ganske overbevist om at George opplever et kaos av følelser.  Kanskje først og fremst redsel, men også et sammensurium av sinne, hjelpeløshet, irritasjon og mye mye mer. 

Og som ikke det var nok så oppdager vi at Georges ikke er helt frisk selv heller. Kanskje ikke så rart.  Han er jo en eldre mann som har store utfordringer på livets oppløpside.

Dette er en film som viser livets kontraster. Historien er så utrolig vakker, men også så inderlig trist.  Det gjør så vondt å se at livet nærmer seg slutten, men samtidig er kjærligheten mellom Anne og George så vakker.  Tenk hvor heldige disse to har vært.

Jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å se denne filmen en gang til….. Minst.

Her kan du kjøpe filmen som DVD  og Blu-ray.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar