søndag 29. april 2018

DAGENS BOK: RUNE TIMBERLID – SANCT SVITHUNS GÅTE






Fra forlaget:
Rolf Randen er utlånt frå lensmannskontoret i Førde for å patruljere kysten i ein open gummibåt, på jakt etter islamistiske terroristar som trugar nasjonen.
Eit meiningslaust oppdrag, tenkjer han. Under eit dykk i nærleiken av det gamle hurtigruteskipet «Sanct Svithun» som blei bomba utanfor Ervika i 1943 finn Randen ein død mann i sjøen ved ei sandstrand nær Vestkapp. Samstundes forsvinn ei kvinne, og gamle gullmyntar dukkar opp.
Rolf Randen er igjen i sentrum av eit storslått drama som har forgreiningar til Stalins Gulag-leirar, andre verdskrig og den spanske armada - og bak ligg den mektige naturen i Selje og speler med.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  9t 03min

Sjekk den teksten fra forlaget.  Jeg tenger vel ikke å si at jeg gledet meg vilt til å lese denne boka.  Det var særlig tittelen som inneholdt skipet  Sanct Svithun som fanget min interesse.  

Men jeg forsto fort at det var førstegenerasjon av Hurtigruteskipet Sanct Svithun denne boka handlet om.  Som Sør-Helgelending har jeg sterke minner om den neste Hurtigruta med samme navn som forliste på tur nordover langs Trøndelagskysten mot Nordland en høstkveld 1962.

Men denne historien gjelder altså forrige generasjon hurtigrute Sanct Svithun som sank etter at den ble bombet av britiske fly (!) i 1943.

Og som vanlig gir forfatteren Timberlid oss mer enn kun en krimgåte.

Rolf Randen, - for en mann!  Jeg er så begeistret for denne robuste politimannen.  En skulle kanskje tro at med så pass mange historier, gåter og spor så kunne det vært lett å miste oversikten.  Men forfatteren presenterer et persongalleri som er troverdig og tydelig, og han fremlegger sakene etter samme stramme rammer.  Vi slipper alt utenomsnakk, dødtid og uinteressant lesing. Handlingen er derfor like spennende uansett hvilken sak det måtte dreie seg om.

Som dere forstår så er jeg mer enn begeistret for denne forfatteren.  Ettersom jeg hører lydbøker, så blir opplevelsen ekstra god da oppleseren Hallvard Lydvo formidler den nynorske teksten slik det skal gjøres.  Jeg har nå blitt vant til å høre denne oppleseren.  

I starten var jeg litt forvirret, fordi han leser på en sånn måte at jeg må anstrenge meg litt for å oppfatte alle nyansene i hver historie.  Men nå har jeg blitt vant til han, og da ser jeg fordelen av å konsentrere meg litt ekstra. 

Igjen en meget god krim fra Timberlid. Heldigvis har jeg neste bok i serien liggende på vent.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar