onsdag 25. april 2018

FRA PLATEHYLLA: FOLK OCH RACKARE - FOLK OCH RACKARE




Prosjekt  «vinyl til frokost»




1976.  YTF ‎– YTF-50240


Jeg har vært musikkelsker og platesamler i hele mitt voksne liv.  Ja, helt siden konfirmasjonspengene ble brukt til å kjøpe min aller første platespiller, en bærbar Phillips Bambino med høytaler i lokket.



Det sier seg selv at man da etter noen tiår må erkjenne at samlingen har blitt i største laget.  Og man må starte en slankeprosess.  Og jeg skal love deg at det er like vanskelig å slanke en kjær platesamling, som å slanke denne kjerringa.
Men da jeg måtte flytte fra et ganske stort hus og til leilighet for et par år siden, -  da var det ingen vei tilbake.  

Jeg fant da ut at jeg skulle kun samle på norsk musikk.
Hvorfor ligger det da ei skive med d et svenske folkrock bandet Folk Och Rackare på platespilleren i dag?

Jo, ganske enkelt fordi en av musikerne som bidrar på denne skiva er Jørn Jensen, kjent fra Folque og Kong Lavring.  
Så derfor kvalifiserer denne LP’en til fortsatt å stå i hylla mi.
På denne skiva spiller Jørn mandolin, skjeer (!) og et strengeinstrument som jeg tror er en siter (eng. og sv. Dulcimer). Jeg digger Jørn Jensen som musiker, men er ikke fullt så begeistret for hans arbeide for å innføre DAB radio her i utkantstrøkene. Håper det er den riktige Jørn jeg gir æren (skylda) for dette nå.  Jeg for min del hører ikke radio lenger.  Det er synd, men fordelen er jo at jeg spiller mer plater.
Det var dagens lille hjertesukk.

Så til skiva som spilles nå.
Dette er mindre rocka enn den musikken jeg tidligere har hørt fra de band Jørn Jensen har spilt med.  Dette er ekte svensk folkemusikk.

Folk och Rackare ble dannet tidlig på syttitallet da Carin Kjellman møtte Ulf Gruvberg på en folkemusikkfestival.  Hvor ellers?

Folk och Rackare  ble en av de viktigste gruppene innen svensk folkemusikk på 1970-talet, og er en av de gruppene som har betydd mest for dagens svenske folkemusikk. Folkemusikkbølgjen på 1970-talet i Sverige fokuserte på spellemannsmusikk, men Folk och Rackare fremførte folkelige viser og mellomalderballader, med musikalsk innramming først og fremst fra den britiske folkrocken og den svenske folkemusikken. De spilte også inn noen norske viser. Men altså adskillig mindre rocka enn norske Folque.

Senere kom også en annen musiker fra Folque med i gruppen, nemlig Trond Villa som vel ikke behøver noen nærmere presentasjon.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar