søndag 4. august 2013

JO NESBØ – FRELSEREN.




Den Norske Bokdatabasens omtale:
På en av Frelsesarmeens sommerleire voldtas ei 14 år gammel jente. Tolv år seinere, under en førjulskonsert på Egertorget i Oslo, henrettes en soldat i Frelsesarmeen av en person i folkemengden. Dagbladet har fotografert en mulig drapsmann, men identifikasjonsekspert Beate Lønn forvirres av at ansiktet forandrer seg fra bilde til bilde. Førstebetjent Harry Holes jakt på mannen foregår på hovedstadens nattside, blant mennesker som søker evig, eller bare øyeblikkets, frelse. Dette er den sjette romanen om Harry Hole. 






Min kommentar:
Nok en gang gir Nesbø oss spenning til siste side. Vi befinner oss også denne gangen I Oslo. I forrige bok var det sommer og sol, og tropevarme. Nå har gradestokken sunket ca 50-60 grader. Vi har bladd om til desember på kalenderen, og kulegradene er mørkeblå.
Nok en gang vlir vi kjent med et spennende persongalleri. Nesbø skriver på en så troverdig måte at jeg tar meg selv I å tro på at selveste Frelsesarmeren ikke er helt å stole på. Ja, jeg måtte slere ganger underveis minne meg selv på at dette er fiksjon.
Nå var det vel en tilfeldighet at homofilidebatten rundt Frelsesarmeen blusset opp kraftig samme høst som boka kom ut. Men dette beviser at Nesbø gjør grundig research før sine bøker. Dette med armeens syn på homofili blir faktisk nevnt I boka.

 
I denne boka vet vi hvem morderen er, men spenningen ligger på andre plan. Det er mange gåter som skal løses, og som alltid så byr Nesbø på overraskelser underveis. Det er umulig å ikke la seg begeistre.
Terningkast : 5,5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar