søndag 4. august 2013

JO NESBØ – KAKERLAKKENE






Den Norske Bokdatabasens omtale:
Harry Hole reiser til Thailand for å bistå det thailandske politiet i etterforskinga av mordet på den norske ambassadøren, som blir funnet drept på et horehus. Siden han hadde nære bånd til statsministeren, må en skandale unngås. Harry vandrer rundt i bakgatene blant opiumshus, templer, turistreklame, barneprostituerte og go-go-barer, og etterhvert oppdager han at det dreier seg om mer enn et mord. Dette er den andre boka om Harry Hole.





Min kommentar:
Fordelen med å lese disse bøkene på nytt, er at man slipper å vente på neste Harry Hole bok. Jeg kunne denne gangen starte på neste bok umiddelbart. Merket at tempoet er noe lavere her I Thailand, enn da vi gjestet Australia, uten at det betyr så mye. Jeg liker meg I Thailand, til tross for at jeg aldri har vært der. Men denne boka gir meg heten, luktten og et innblikk I atmosfæren. Om jeg skulle ta en tur til Thailand så vil jeg gjerne oppleve noe av det samme som beskrives I boka , med unntak av alt det uhyggeige som skjer selvfølgelig. Vi får spenning så det holder, og som vanlig spinnes det mange tråder, og vi møter overraskelser underveis.


Denne boka virker enda mere lettlest enn den forrige, og enda mere brutal og blodig. Dette blir for mye for enkelte, men jeg har sett tusenvis av actionfilmer, og synes at så pass må det være.
Om jeg husker riktig, så fikk ikke denne boka så gode kritikker, men jeg mener at den er bedre enn Flaggermusmannen. Så derfor kan ikke jeg gjøre annet enn å anbefale boka.


Terningkast: 3,5



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar