søndag 4. august 2013

JO NESBØ: PANSERHJERTE





Forlaget:
To kvinner er funnet drept i Oslo, begge har druknet i sitt eget blod. Det mystiske er at stikksårene i ansiktene til de døde er blitt påført fra innsiden av munnen. Kaja Solness fra Voldsavsnittet blir sendt til Hong Kong for å oppspore en mann som er deres eneste spesialist på seriedrap, Harry Hole. Han har gjemt seg et sted i millionbyen, på flukt fra demonene fra forrige drapssak og kreditorer. Dette er den åttende romanen om Harry Hole.






Min kommentar:


Nesbøs bøker blir råere og råere. Det er min konklusjon etter nå å ha lest dem I tur og orden. Det kan også virke som om forfatterens fremgang fører til at han legger inn mer spenning, mer innhold og større plott I hver enkelt bok. I denne boka er det svært mye geografi. Vi fryser nesten ihjel på Ustaoset, for så nesten å kollapse I varmen I Kongo. Vi ruser oss I både Hong Kong og Oslo. Ja, jeg sier vi, fodi vi henger tett med Harry Hole der vi følger og føler med han.
Kanskje det I denne bok er litt for mye av alt det gode? En labyrint behøver ikke å være fullt så svær. Om man bruker for lang tid, så er faren at man blir lei. Heldigvis er spenningsnivået på topp 95 % av tiden. Dette er likevel krevende, såvel for forfatter som for leser. 


Tradisjonelt er vi vant med at krim skal være lettlest. En lettbeint handling skal føre oss frem mot løsningen. Når det, som I dette tilfellet kreves litt mer av oss både gjennom råskap og lengde så er faren at vi kan falle av litt. Det skjer heldigvis ikke I denne boka, men jeg synes Nesbø beveger seg farlig nær en grense her. Men for all del … det behøver ikke være negativt. Kanskje han rett og slett fører oss som lesere over I en annen sjanger. Nesbø er intelligent nok til at jeg har tillit til at hans arbeider er vel gjennomtenkte. Gleder meg til neste bok.

Terningkast: 4,5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar