onsdag 16. april 2014

BLÅ ER DEN VARMESTE FARGEN











Fra cdon.no
Den unge jenta Adèle er i et forhold med en gutt. Når hun møter Emma, en langt mer erfaren jente med blått hår, endres livet hennes for alltid. Møtet med Emma markerer Adèles seksuelle oppvåkning og forelskelsen utvikler seg til et dypt og altoppslukende forhold. Årets Cannes-jury med Steven Spielberg i spissen lot seg imponere av hovedrolleinnehaverne Léa Seydoux og Adèle Exarchopoulos i den grad at de valgte å dele Gullpalmen mellom regissør og skuespillerne. Det er første gang dette har skjedd i Cannes. Léa Seydoux (Emma) vil være et kjent ansikt for mange gjennom sine mindre roller i filmer som Inglourious Basterds, Midnight In Paris og den siste Mission Impossible-filmen. Hun har også hatt hovedrollen i en rekke franske filmer, blant annet Min søster og Forførelsens kunst som har vært vist på kino i Norge. Adèle Exarchopoulos (Adele) har til nå bare hatt mindre roller i noen filmer,men etter hennes fantastiske rolletolkning i denne filmen vil hun utvilsomt bli en av europeisk films nye stjerner.


Min kommentar:

 Selvfølgelig hadde jeg hørt og lest mye om denne filmen.  Jeg visste at den inneholdt en grensesprengende sexscene, at den hadde vunet en pris eller to, og at den var 3 timer lang.  Det siste skremte meg mest.  Jeg er ikke spesielt glad i lange filmer, og er også litt skeptisk til franske filmer.

 Men denne filmen ga meg en tretimers fin opplevelse.  Dette er en veldig vakker, og litt vond, kjærighetsfilm. Sjelden har vi kommet så tett på skuespillerne.  Fotograferingen er usedvanlig vakker og hver eneste scene er en gjennomtenkt og nydelig komposisjon. Farven blå er gjennomgående, enten det er en blå dør på et hus, en blå kjole eller jantas blå hår.

Den mye omtalte sexscenen hører så absolutt hjemme i denne filmen.  Om du ikke tåler så pass, så får du lese nyheter på smarttelefonen de minuttene scenen varer.

 De to jentene leverer gode skuespillerprestasjoner.  De har ingen lette roller ettersom kamera og lyssetting til tider kan være brutalt nærgåede.  Men det er dette som gjør filmen så ekte. Jeg tør å påstå det ikke hadde vært mulig å lage denne filmen i Hollywood.

Når det gjelder lengden på denne filmen, så er alle tre timene fullpakket av dialog og store og små hendelser i hovedpersonens liv.  Vi følger henne  årene hvor hun går fra tenåring til voksen.  En periode i livet hvor det skjer mye, særlig på kjærlighetsfronten.  Jeg kjedet meg ikke et sekund i de timene filmen varte, og det må da være et godt tegn?

Jeg anbefaler gjerne denne filmen til alle som vil ha en pause fra action. Dette er en film jeg ikke vil glemme med det første.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar