lørdag 18. april 2015

KVELDENS FILM: FAIR GAME




Fra cdon.no:
Sean Penn, Naomi Watts
Filmen bygger på en sann historie. Valerie Plames stilling som CIA-agent avslørtes av Det Hvite Hus med formålet å sverte hennes mann, ambassadøren Joseph Wilson. Wilson skrev i 2003 en artikkel i New York Times der han mente at Bush-administrasjonen manipulerte informasjon som hadde med masseødeleggelsesvåpen for å rettferdiggjøre invasjonen av Irak.


Min kommentar:

Denne filmen ble markedsført med advarsel «høyspenning». Men er desverre langt unna å formidle den spenning som er lovet. Vi aner selvfølgelig spenning. Det er jo alvorlige temaer. Men det meste blir borte i prat, prat og atter prat. Og alle prater forbi hverandre, og ingen lytter. Man kan lure på om all jævelskapen var bestemt på forhånd. Og om de som virkelig tok sin risiko for sitt land, med livet som innsats, gjorde dette til ingen nytte. Jeg blir bare oppgitt og irritert av dette. Og min politikerforakt blir ikke mindre.

Filmen har en merkelig besetning av rollelisten. De to hovedrolleinnehaverne tolker sine roller bra. Jeg har sett Sean Penn bedre. Han virker litt uinspirert. Men det kan være at dette er en egenskap han tillegger rollefiguren. Men foruten disse to, så møter vi et B-lag, for ikke å si et lag mye lengre ut i alfabetet.

Vi aner også en noe konservativt kvinnesyn. Det gjør meg også forbanna.
Men for all del. Dette er en viktig film. Skulle derfor ønsket at den ga meg litt mer.
Det er faktisk en film som alle bør se.
Terningkast:2,5.

Her kan du se filmen som VOD og VOD-HD


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar