tirsdag 28. april 2015

SPLITTER NY VINYL: TEXUM – TEXUM


2015. Later Gator Records . LGR746

Fra Musikknyheter.no:
Texum ble dannet på Oppdal for over 15 år siden, men er nå basert i Trondheim. Bandet har brukt sju år på å lage oppfølgeren til sitt flotte debutalbum Different Strokes For Different Folks (2007), der de ble sammenlignet med artister som Son Volt, The Band, Ryan Adams og Crosby, Stills, Nash & Young.
Texum er gruppa mer influert av soul og sørstatsrock og Grateful Dead fra tidlig på 70-tallet, og de kan sammenlignes med norske band som Shit City, Seven Doors Hotel, The South og Moving Oos. Kirsti Huke fra sistnevnte korer da også på to sanger her. Ny bassist siden forrige plate er Pål Brekkås.



Min kommentar:

 Dette er kanskje den største musikalske overraskelsen så langt i 2015. Det hender en sjelden gang at jeg kjøper plater av helt ukjente artister. Denne gangen var det det enkle, men likevel så spesielle coveret som fanget min interesse. Det høres kanskje dumt ut, men jeg likte navnet på bandet, Texum – enkelt og greit. Det klinger bra og er lett og huske.. Videre leste jeg at bandet var fra Oppdal. Hmm.. Spennende.


Kanskje det nettopp er det at bandet har røtter i Oppdal som gjør musikken så forfriskende. Vi får norsk countryrock av ypperste klasse. Musikken kan minne om The Band, Wilco og Bellamy Brothers, variert mao.

Cd-plate følger med vinylplata. Flott – da sparer jeg på vinylen.
Om du liker litt rocka countrymusikk, eller er på jakt etter flott musikk til en lang biltur, så anbefaler jeg denne skiva.
God fornøyelse.



Her finner du musikken på vinyl  og cd 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar