tirsdag 14. april 2015

DAGENS BOK: HANS OLAV LAHLUM - KAMELEONMENNESKENE

I femte, frittstående bok om K2 og Patricia er vi kommet frem til 1972. EEC-strid og kamp om oljeressurser bringer internasjonal toppolitikk lenger inn i norsk samfunnsliv. Lørdag 25. mars brytes helgefreden av at en syklende unggutt med en blodig kniv i lommen ringer frenetisk på K2s dør. Gutten roper Slipp meg inn! De er etter meg, og jeg må snakke med deg før de når meg! Forfølgerne viser seg å være politikolleger av K2. Den blodige kniven ble åpenbart brukt til å ta livet av stortingsrepresentanten Per Johan Fredriksen. Den antatte gjerningsmann forholder seg imidlertid taus, og både motivet og identiteten hans forblir ukjent. K2 undrer på hvorfor den forvirrede unggutten syklet hjem til en politietterforsker med et mordvåpen - og på om han kan være uskyldig. Nærmere undersøkelser avslører at Fredriksen var et kameleonmenneske som kunne fremstå svært ulikt i ulike miljøer, og at hendelser fra hans fjerne fortid også kan ha betydning. I sin ungdom var han en av seks venner fra Vestfold som opplevde at en av dem, en ettertraktet ung jente, døde under mystiske omstendigheter på hotellferie i Oslo. De fem gjenlevende møttes senest på 40-årsdagen for hennes død få uker tidligere - og Fredriksens enke er søsteren til den døde kvinnen fra 1932. De politiske forholdene mellom Norge og Sovjet kommer også i søkelyset da K2 graver i stortingsmannens virke. En hardt presset K2 ringer til slutt igjen til sin hemmelige rådgiver Patricia. Det skal raskt få dramatisk betydning for mordetterforskningen - og for forholdet til K2s forlovede Miriam. Hans Olav Lahlum har skrevet en ny tankevekkende og spennende krim fra vår nære historie, hvor EEC-kamp og spionasje er ispedd personlig lidenskap og intriger. En ekte Lahlum-krim! "Hans Olav Lahlum har mange talenter, og i «Kameleonmenneskene» spiller han dem ut, raffinert og effektivt." Guri Hjeltnes, VG -TERNINGKAST 5 Lahlum innfrir "I Kameleonmenneskene tar Lahlum i disse øyne et bedre grep om den ytre dramatikken enn tidligere og prøver ut litt nytt, mens han holder godt på suksessformelen." Stina Håkensbakken Roland , Oppland Arbeiderblad God lek med sjangeren "Plottene hans er det fortsatt ingenting å si på. Han har igjen skrevet ei bok som kan få oss til å tro at det er krimforfatter han egentlig er." Geir Rakvaag, Dagsavisen "Men K2 er ikke blitt en berømt etterforsker for ingenting. Til tross for sin generelle forvirring på kjærlighetsområdet holder han fokus på etterforskningen og med god hjelp fra geniet Borchmann geleider han leseren effektivt gjennom denne godt uttenkte mordgåten. (...) Ny underholdende retrokrim fra den hardtarbeidende historikeren Hans Olav Lahlum." Torbjørn Ekelund, Dagbladet