mandag 4. april 2016

DAGENS BOK: VIGDIS HJORTH - TREDVE DAGER I SANDEFJORD




Fra Cappelendamm.no:
I nystrøket bluse og med en altfor stor koffert kommer dramatikeren Tordis til Sandefjord fengsel for å sone tredve dager for promillekjøring. Hun vil synke i jorden, og kan ikke komme seg fort nok inn. Innenfor murene er tretten kvinner tilfeldig tumlet sammen; narkovrak, brannstiftere, smuglere og NAV-svindlere. De ser på Hotel Cæsar, syr vinhøner og strikker lommetøfler. Tonen er røff, og humoren rå. Tordis nullstiller seg og prøver å gli ubemerket inn i fellesskapet. Romanen skildrer tredve dager i et psykisk grenseland, der hun gjør seg mange refleksjoner om hvem hun er og hva det vil si å sone.


Min kommentar:

«HVIS DU VIL VITE hvordan et samfunn er, skal du gå til dets fengsler,» siterer forfatteren Dostojevskij på bokas første side.  Nå er det ikke alle som har vært en tur innenfor murene.  Da er det godt at noen av de som har vært der forteller oss hvordan livet arter seg, slik at vi hver og en kan sjekke om det er hold til Dostojevskijs hypotese.

Forfatteren er utrolig ærlig og selvutleverende i denne boka, og ikke så lite skamfull.
Det som gjorde meg nysgjerrig på denne boka var noe jeg hørte på radio.  Det var Nrks litteraturkritiker som snakket om denne boka.  Jeg husker ikke akkurat hva hun sa, men et ord fanget interessen min.  nemlig ordet «identitetssmerter».  Om du, som jeg, ikke skjønner ordet helt så anbefaler jeg deg å lese boka. 

Vigdis Hjort er en modig dame.  Hun har jo tidligere utlevert seg gjennom sine bøker. Hun er svært så selvutleverende på alle plan der hun beskriver et samfunn som er ukjent for de aller fleste av oss.  Jeg oppfatter et kontrastfyllt minisamfunn.  Håper det ikke er fordi jeg nylig har sett et par sesonger med den amerikanske Tv-serien «Orange is the new black» som farger min opplevelse av boka.


Jeg er stor fan av Vigdis Hjort og hennes romaner.  Dette er nok ikke det beste hun har skrevet, men det er likevel en viktig bok.  Det er ikke så ofte vi får et innblikk innenfor murene i et kvinnefengsel. Er det virkelig sant at fangene sitter inne og strikker tøfler?  Se det vet bare Vigdis Hjort og alle de andre som har hatt et opphold bak murene.

Her finner du boka som lydbok


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar