søndag 10. april 2016

SPLITTER NY VINYL: AURORA – ALL MY DEMONS GREETING ME AS A FRIEND.


2016.  Petroleum Records. RRKPV34


Fra Wikipedia.no:
ll My Demons Greeting Me as a Friend er debutalbumet til den norske sangeren Aurora. Albumet ble utgitt 11. mars 2016 på Decca Records. Albumet ble utgitt i to versjoner; en standardversjon med tolv spor og deluxe-versjon med fem ekstra spor.

Albumet ble godt mottatt blant flere anmeldere og gikk inn på førsteplass på VG-lista.


Min kommentar:

Aurora !  Når  oppdaget jeg denne artisten?  Jo, jeg tror det var på TV-showet “Lindmo” på vårparten 2015.   Jeg ble ikke helt blast av banen, men jeg forsto at denne jenta hadde noe å komme med.  Aurora er en sånn artist som du må venne deg litt til.  Det er ofte sånn med artister som har noe svært særegent, og utenom det vanlige.
Siden den gang har vi hørt og lest masse om den norske stjernen.  Jeg trodde vel, ærlig talt, at debutalbumet skulle kommet for lenge siden.  For makan til hype har vi sjelden opplevd her på bjerget.

Men nå har jo endelig albumet kommet, og vinylen kom i posten for noen dager siden.

Jeg setter på side 1 , og musikken strømmer ut i stua.  Låta “ Runaway”  får  meg til å tenkte på alle de gangene jeg har drømt den litt marerittaktige drømmen hvor jeg løper og løper , men ikke kommer av flekken.  Å det er så tungt, og man blir så sliten. 
I den neste låtea leter vi etter selveste “Erobreren “ som ikke kommer vår vei, eller legger merke til oss.
På spor 3 bærer det ut å løpe igjen, denne gangen løper vi med ulver.

Aurora er uten tvil en voksen, reflektert og alvorlig 19 åring.  Hør bare hva hun synger I låta “Lucky”


Before I make the offering
Remember all the faces that I've seen
Now all the marks have settled on my skin
From all the different places that I've been
That I've been


Så følger den fjørlette låta “Winter Bird”. Dette høres sikkert fjasete ut, men låta er varm, men på en iskald måte.  Tenk deg at tårene fryser.  Da er det kaldt da.  Men så er Auroras stemme så varm og var at det blir en melodiøs og god opplevelse.
Den siste låta på side 1 handler om å prøve for hardt, og kanskje vært for pågående.  Det fører sjelden noe godt med seg.

Side 2 åpner med en sang hvor vi ser verden gjennom et barns uskyldige øyne


The world is covered by our trails
Scars we cover up with paint
Watch them preach in sour lies
I would rather see this world through the eyes of a child
Through the eyes of a child.


I krig og kjærlighet er allting tillatt, heter det. Aurora berører dette temaet I låta “Warrior”.
Så kommer det endelig en uptempo låt, og mitt humør stiger, men så er jo teksten så trist, så trist.  Låta “Home” handler for meg om håp.  Men jeg ser ikke bort fra at andre tolker anderledes.
Neste låt er “Under The Water” hvor  vi nok en gang befinner oss under vann.  Jeg får ikke puste, og flyter avsted. Men jeg blir vekket av et kraftig og godt refreng.  Til slutt – enda mere vann I “Black Eater Lillies”.

Etter denne noe komprimerte gjennomgangen av låtene kan det virke som dette er en fuktig, mørk  og dyster plate.  Men den er så mye mer.
Jeg måtte venne med litt til materialet artisten presenterer.  Etter et par/tre gjennomspillinger likte jeg låtene bedre og bedre.

Vinylen ligger i et mørkt, og kanskje litt dystert  utbrettscover.  Noe som star i kontrast til Auroras lyse stemme.  Desverre følger det ikke tekster med, bortsett fra “Through The Eyes Of A Child”.  Men heldigvis finnes alle tekster på det store internettet, men man mister den helt spesielle opplevelsen det er å sitte med LP-coveret I hendene og lese teksten mens vinylen snurrer på platetallerkenen.

Artisten Aurora tar I all fall meg med til et landskap hvor jeg ikke har vært så ofte før. Det blir til tider litt ubehagelig for meg ettersom jeg lider av ekstrem vannskrekk, og tekstene refererer ofte til vann.   Men så er det på samme tid noe trygt og godt i lydbildet.  Ja, nærmest noe Disney-aktig. Aurora har en særegen stemme som på et merkelig vis er bade varm og kald samtidig.  Og da mener jeg kald i positiv forstand.  Kan vi heller si svalende+  Hun er en salig mix av Maria Mena , Lene Marlin, Bjørk, Kate Bush og Enya.  Og jenta er bare 19 år.  Tenk deg alt vi har å glede oss til.


Her finner du musikken som  cd , cd -Deluxe-edition og  vinyl.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar