søndag 17. april 2016

ASKIL HOLM: SEVEN DAYS IN THE SUN


2003.  Boundless Records (4) ‎– BDLS-010LP 


Jeg siterer fra nrk.no:
«Tokyo: Mandag slapp Askil Holm sitt nye album ”Seven Days In The Sun”. Men foreløpig må du til Japan for å få tak i det.»  Ja, eller du kan gjøre som meg, - bestille direkte fra  en god vinylvenn iJapan.  Etter som årene går, så får man et relaltivt stort nettverk «worldwide». 

Japan er for øvrig et spennende land for oss norsmenn, ettersom det er ganske mange norske artister som ha gjort karriere der, og japanerne har sluppet egne utgivelser av norske band og soloartister.

Låtene på LP’en er hentet fra albumet «Daydream Receiver», EP’en «Seven days in the sun» og EP’en «The Boy with the Boomerang».

Det var altså allerede i 2003 at Askil var «Big in Japan».  Hele 3 år før jeg oppdaget denne Namsosingen.  Jeg la først merke til ham da han sammen med 3 andre adskilling mere kjente karer ga ut albumet «Hallelujah».. – Kanskje et av de mest solgte norske innspillinger på denne siden av milleniumsskiftet.

Vi var vel mange som i likhet med Marit Voldsæter spurte «Kem faen e no Askil Holm»?  Se her





Askil er født i Namsos i 1980.  Allerede som tenåring var han frontfigur i diverse rockeband.  Han deltok i konkurranser i bl.a. regi av Nrk, - og vant.  Videre ble tittellåta på denne skiva benyttet i Harald Swartz film «Agent Cody Banks».  Vi hørte også musikken hans i den norske komedien «Kvinnen i mitt liv».
Askil overraska i hvert fall meg positivt da han begynte å gi ut musikk på norsk.  Det kan han godt fortsette med, etter min mening.

Det er morsomt å høre denne plata som representerer Askils tidlige utgivelser.  Han har nok beveget seg noe mere mot det vi i dag oppfatter sm «Trønderrock», uten at det er negativt.  Han viser ofte sin kjørlighet til Trøndelag gjennom både musikken og tekstene.

Men om Trønderrocken slår an i Japan.  Ja, se det vet jeg ikke.  Men ifølge min japanske vinylvenn så var de japanske jentene meget begeistret for den musikalske trønderen. Han kunne nok like godt ha sunget på sitt morsmål, for om jeg skal tro min japanske venn så er det et fåtall av fansen som forstår engelsk.  – Noe som overrasket meg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar