onsdag 27. april 2016

KVELDENS FILM: EVEREST.





2015.
Drama/Thriller
Skuespillere:
Keira Knightly – Jan Hall
Robin Wright -  Peach Weathers
Jake Gyllenhaal – Scott Fisher
Josh Brolin – Beck Weathers
Sam Worthington – Guy Cotter -
Jason Clarke – Rob Hall
John Hawkes – Doug Hansen

Fra cdon.no:
Fjellklatringsekspertene Rob Hall (JASON CLARKE) og Scott Fisher (JAKE GYLLENHAAL) leder konkurrerende ekspedisjoner i et forsøk på å ta seg til topps på verdens høyeste fjell, Mount Everest. Oppdraget deres blir farlig da de fryktløse klatrerne kolliderer hodestups med en av de voldsomste snøstormene i fjellets historie. Under umulige forhold blir grensene for menneskelig tåleevne, både fysisk og psykisk, satt på den ultimate prøven i en episk kamp for å overleve i denne uhyggelige og neglebitende thrilleren, basert på virkelige hendelser.

Min kommentar:

Hva er det som driver folk til å søke slike livsfarlige utfordringer som det er å bestige Everest.
Jeg har sett en del såkalte klatrefilmer opp gjennom årene.  Men det som skiller denne filmen fra alle de andre, er at denne virker mer realistisk.  Alt foregår i et relativt rolig tempo.  Det er lite action eller halsbrekkende klatrescener.  At alt foregår i såpass rolige former gjør at jeg som tilskuer føler kulden, redselen og smerten.  Ja,  perioder lurer jeg på om jeg må koble meg til astmaapparatet, for jeg får nesten pusteproblemer i takt med at klatrerne på TV-skjermen får problemer med oksygenmangel.

Filmen klarer å vise hvor mektig denne fjellet er.  Årsaken er muligens at vi her ikke blir forstyrret av actionscener og voldsomme lydeffekter.   Vi er med en gruppe på tur, verken mer eller mindre.  Men jeg skulle ønske at vi hadde blitt bedre kjent med hver enkelt medlem av ekspedisjonen.  Men så er det heller ikke en sånn type film.  

Jeg føler at filmen mer enn noe annet vil vise oss hva som egentlig skjer med fjellet Everest. Den setter focus på kommersialiseringen, miljøproblemet, kompetanse osv.  Men heller ikke her går filmen I dybden.  

Dette gjør at filmen fremstår som en mellomting mellom drama og dokumentar.  Det er et vellykket grep etter min mening.  Men jeg vil vite mer.  Slik at for min del sitter jeg igjen med enda større interesse og enda flere spørsmål om Everest etter at jeg hadde sett filmen.  Og kanskje det er nettopp dette som er meningen.

Men igjen, - hvorfor bestige Everest?  Jo, Ganske enkelt “fordi det er der” som en klatrelegende skal ha sagt.

Og hvorfor skal du se filmen?  Jo, fordi den finnes.

Her finner du filmen som DVD,  Blu-ray  og  Blu-rat 3D.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar