fredag 13. mai 2016

KVELDENS FILM: NIGHTCRAWLER




Fra platekompaniet.no:
Bejublede Nightcrawler, fra regidebutant Dan Gilroy, er en mørk og tankevekkende thriller med Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed og Bill Paxton i de største rollene.

Gyllenhaal er gnistrende god i rollen som Lou Bloom, en ung mann som er desperat etter arbeid og oppdager spenningen i krimjournalistikken i det nattlige LA. Han kommer i kontakt med et kamerateam som filmer bilulykker, branner, mord og annen kriminalitet.

Lou brøyter seg snart vei inn i den farlige verdenen som kalles "Nightcrawling" - et univers hvor enhver politisirene betyr en ny mulighet til å tjene penger.

Min kommentar:

Denne filmen starter ikke så altfor spennende.  Det går uhyggelig trått både for vår venn journalisten og for filmens handling i starten.  Men så får Jake Gyllenhaal kontakt med Rene Russo, og da begynner ting å skje.  Vi aner et gnistrende samspill mellom de to.  Noe som gjør filmen interessant nok til at jeg fortsetter å se.  Og det er jeg virkelig glad for.

Vi får et ekslusivt blikk «behind the scenes».  Vi forstår hvor viktig det er med riktig kontakter.  Her kan man ikke være beskjeden og tilbaketrukket.  Man må smi mens «liket er varmt» som det heter.  Det eksisterer ingen «Vær varsom plakat» og nyhetene går direkte på lufta.  Ofrene blir presentert med en ørliten sladd, men jeg vil tro at de er lette å kjenne igjen av pårørende.
At jeg reagerer så pass kraftig som jeg gjør er nok et bevis på at norske journalister jobber på en mer anstendig måte, tross alt.

Jeg håper at denne type journalistikk aldri blir vanlig i Norge.

Her finner du filmen på  DVD  og  Blu-ray



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar