torsdag 12. mai 2016

DAGENS BOK: JAN MEHLUM – EN GOD SAK

Vellykkede investorer med skjulte interesser, et fargerikt hippiepar, besatt av David Bowie. Og store penger i fritt omløp. En angrende synder, et gedigent boligprosjekt med mørke sider - og to livsfarlige kvinner. Noen må betale prisen, Foyn. Tønsbergadvokaten Svend Foyn blir viklet inn i sin vanskeligste sak noensinne, også denne gang med et skremmende realistisk bakteppe. Og i kulissene opererer politimannen Wilhelm Mørk og kriposetterforsker Alice Anderson. Å ha rett er ikke det samme som å få rett, Foyn. Et mørkt drama om rett og galt, fortalt med distansert ironi og blodig alvor.

Forfatteren Jan Mehlum har vært en av mine absolutte favoritter blant norske forfattere helt siden jeg oppdaget han på slutten av nittitallet.  Jeg ble derfor svært overrasket da jeg oppdaget denne «nye» boka fra 2012.  Jeg trodde jeg hadde fått med meg alle bøkene om advokaten Sven Foyn. Dette er bok nr 13 i serien om Sven, hans datter Mari, politivennen Wilhelm Mørk og hunden Hulda.

Da jeg  så er vel halvveis i boka, oppdager jeg at jeg begynner å kjenne igjen en og annen scene. Så etter å ha slått opp i min lille notisbok, hvor jeg noterer ned forfatter og tittel på alle bøkene jeg leser så ser jeg at jeg faktisk leste denne rett etter utgivelsen.
Timingen med en annengangs lesing helt i takt med bokas hippiepar som digger David Bowie, sett i lys av artistens bortgang tidligere i år

Jeg pleier å huske bøkene ganske godt.  Et lite blikk på omtalen, og jeg vet om jeg har lest boka tidligere.  Men denne boka hadde altså delvis ramlet ut av hukommelsen.
Årsaken er ganske enkelt at den er overraskende tam til en Mehlum-krim å være.
Boka er slett ikke dårlig.   Men jeg etter å ha fulgt Mehlum /Foyn fra første bok så har jeg store forventninger til hver eneste bok.  Jovisst er det spennende med et hevnmotiv.  Jeg bodde selv i Oslo på den tiden Fornebu flyplass ble lagt ned, og eiendomsinvestorene begynte å spekulere.  Så det plottet er troverdig.  Men at de aller mest utspekulerte forbrytelsene blir begått av et radarpar bestående av ei ung jente og ei giktbrudden dame på 60+. Nei, - det er lite troverdig.  Men du verden så originalt.

Heldigvis drar handlingen seg litt til i bokas siste halvdel.  Samtidig vet jeg at bok nr 13 bare er en midlertidig nedtur.  Jeg har jo allerede lest, og blogget om bok nr 14 «Lengsel etter penger» og nr 15 «Ren samvittighet».

Neste bok på lista er dermed bok nr 16 om Tønsbergs store sønn Svend Foyn.

Her finner du boka i pocketutgave