fredag 13. mai 2016

SPLITTER NY VINYL: FRØKEDAL – HOLD ON DREAMER


2016.   Name Music and Publishing.  NAME010LP


Fra thegarden.no:
Frøkedal har vært en betydelig skikkelse i norges indie folk-rock scene i flere
år nå, hovedsakelig som frontfigur, gitarist og låtskriver i Harrys Gym og I Was A King. Tekstene hennes er poetiske, melodiske og ofte mørke, inspirert av alt fra 60-tallets folkemusikk, til Cocteau Twins og Brian Eno sin eksperimentelle, minimalistiske pop.

Min kommentar:

Aller først må jeg innrømme en ting.  Jeg har store problemer med å skille artistene Frøkedal og Almedal.  Jeg blander de to hele tiden.  Almedal er dama med Himmelblå-låta og Frøkedal er «hun andre».  Jeg synes navnene er lette å forveksle,….. Anne Lise Frøkedal og Anne Marie Almedal. ….  i  tillegg så fremfører de musikk i samme sjangeren.

Nå må dere ikke misforstå meg. Frøkedal befinner seg på ingen måte i skyggen av Almedal.  Anne Lise Frøkedal er  dama fra to av mine favorittband:- Harrys Gym og I Was A King.  Men som soloartist låter hun litt annerledes.

I et radiointervju sa Anne Lise at hun hadde behov for å gjøre noe helt nytt.  Resultatet har blitt et noe melankolsk, litt stillferdig og svært stemningsfullt album.  Ifølge det samme intervjuvet er hennes ønske at publikum skal se en liten flik av verden på en ny måte.
Ja, kanskje jeg gjør det. Uansett så garanterer jeg en god musikalsk opplevelse om du lytter til Frøkedals musikk.  Enten det er musikken med hennes band som gir noss god rock, eller det er denne skiva med roligere musikk.

Her finner du  dette albumet på  vinyl  og  cd.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar