mandag 16. mai 2016

DAGENS BOK: LISA MARKLUND – JERNBLOD




Fra cdon.on:
Ellevte og siste bok i suksesserien om Annika Bengtzon. Annika Bengtzons søster, Birgitta, har forsvunnet. Det siste livstegnet er en sms: "Annika, hjelp meg!" Samtidig ser papirutgaven av Kvällspressen ut til å gå i graven. Med mindre et mirakel skjer, kommer sjefredaktør Anders Schyman til å gå inn i historien som mannen som la ned den svenske journalistikken. En profilert rettssak om et bestialsk mord på en uteligger pågår mens dagene går og Birgitta forblir savnet. Forsvinningen konfronterer Annika atter en gang med hennes kompliserte fortid.

Min kommentar:

Da har jeg tatt farvel med journalisten Annika Bengtzon og alle de andre vi har blitt så godt kjent med gjennom hele elleve bøker. Jeg har vært en stor beundrer av forfatteren helt siden jeg leste “Spengeren” på slutten av nittitallet.  Den gangen var det noe helt nytt at en journalist var den som løste krimgåter.  I årene som har gått har vi fulgt Annika bade på jobb og privat . Et liv som i perioder har vært i overkant dramatisk og spennnende.

I denne boka tas gamle saker opp igjen.  Noen husker jeg godt, mens andre har jeg nesten glemt.  Og det er litt irriterende, fordi forfatteren burde gitt oss en liten oppsummering i de aktuelle sakene som vi får et nytt innblikk i.  Særlig i starten forstyrrer dette lesingen min litt . Men heldigvis så skjer det så pass mye etter hvert at spenningen igjen er på det nivået vi som lesere kjenner så godt fra Marklunds bøker.  

Marklund gir oss også en meget aktuell tilleggshistorie når hun velger å ta opp problemstillingen  med en eventuell overgang fra papir- til nettavis.

Denne boka oppleves noe mildere enn flere av de tidligere bøkene.  Det er noen flere pusterom enn de vi er vant til fra denne kanten, uten at det går ut over spenningen.
Som vanlig har Annika store familiære problemer.  Hun pleier vanligvis å løse de fleste, men dette kan se ut som om det er i meste laget, selv for Annika Bengtzon.

Så er det altså slutt, og jeg tar farvel med bade journalisten Annika og forfatteren Liza som virkelig satte nordiske kvinnelige krimforfattere på kartet da de begge kom på banen.
Men er virkelig siste ord I denne serien skrevet?  Jeg synes å ane en “cliffhanger” på slutten………..


Her finner du boka som  innbundet  og  pocket.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar