fredag 29. mai 2015

DAGENS BOK: ANN ROSMAN – MERCURIUM









Fra adilibris.com:
År 1802 står Metta Fock Ridderbielke inför rätta misstänkt för mord på sin man och två av sina barn. Mot sitt nekande döms hon att sitta på Carlstens fästning. Isolerad på den karga ön ska hon stanna, tills hon erkänner eller går under - vilket som kommer först. Utan möjlighet till kontakt med omvärlden, utan vare sig penna eller papper, börjar hon brodera. Ord för ord tar en förtvivlad nådeansökan form.

2011 hålls en storslagen maskerad på fästningen. Gräddan av Sveriges societet är där, och innan kvällen är över har två personer mist livet. Men portarna har hela tiden varit stängda och bevakade, ingen kan ha tagit sig in - eller ut. Finns mördaren någonstans bland de 94 gästerna? Kriminalinspektör Karin Adler kallas till platsen och pusslandet kan börja ...



Min kommentar:

Som vanlig hører jeg på en svensk lydbok når jeg tyr til en svensk forfatter. Jeg tror ikke denne boka finnes på norsk, men da er det desto bedre grunn til å høre den svenske originalen.

Igjen må jeg få takke min gamle skolevenninne for at hun gjorde meg oppmerksom på denne forfatteren.  For en skattekiste, sier jeg bare. 

Dette er Ann Rosmans fjerde bok, og hittil den aller beste. Ja, faktisk noe av det beste jeg har lest... eeh hørt.., på lange tider. Ikke bare er boka spennende, men vi får en god porsjon historie om hvordan hverdagslivet var i Sverige (og sikkert i Norge også) på tidlig attenhundretall.
Som vanlig får vi servert to parallelle historier. Den ene i nåtid hvor Karin Adler løser saker som viser seg å ha grener tilbake til en sak som berørte det samme geografiske område for ca 200 år siden.

Og så må jeg nevne en ting til: De historiske fortellingene Ann Rosman gir oss i sine fortellinger har faktisk skjedd. Så det må ligge kolossalt mye research fra forfatterens side i arbeidet med bøkene.
Forfatteren må ha en spesiell interesse for, og kjærlighet til slektsforskning. Det aller morsomste er at hun gjør denne aktiviteten spennende, også for lesere som i utgangspunktet synes at jakten på døde slektninger er dørgende kjedelig.
Her er beviset; Slektsforskning kan være både spennende og innbringende.



OBS!  Du finner mere om bokas hovedperson Metta Fock (en video i 3 deler  del 1del 2del 3) på youtube.

Her finner du boka som svensk pocketboksvensk lydbok  og svensk nedlastningsbar .



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar