søndag 10. mai 2015

SPLITTER NY VINYL: GÖTTEMIA – TRIGGER HAPPY FAT FAMILY


2015. TONEHJULET KRAFTPEST. TK022


Fra digerdistro.no
Göttemia ble til i Eidsberg i 2001, og siden den gang har de vært Europa rundt og spilt punk for folk og fe. Besetningen fra 2005 har vært Ola (gitar), Roy (trommer), Laurits (bass) samt Christer (vokal), Etter at Christer slutta i bandet, ble Ricky Norum med på synth og vokal i desember 2014. Dette gav bandet ny giv, og når julefreden senket seg, hadde Göttemia allerede vært i studio og spilt inn en ti spors EP med bare splitter nye låter. Göttemia sitt første album er rett rundt hjørnet, men nå kommer det altså brått en EP først.



Min kommentar:

Jeg har hatt, – og har, et noe ambivalent forhold til punk. Men av og til dukker det opp grupper innen denne sjangeren som viser en slik unik spilleglede at jeg lar meg forføre. Og Göttemia er et slikt band. Etter musikken og fotografiene som følger med i den 16 siders bookleten å bedømme, så har de det skrekkelig morsomt både med og uten instrumenter.

Musikalt er dette rå punk som man risikerer å skade seg på om man kommer for nær. Og selvfølgelig blir vi presentert for en god dose raseri. Særlig får vi merke det i låta «Betrayer». Her bør vi ikke trå for nære.

Heldigvis er stemninga bedre på avslutningslåta «Dig In». Her kan man faktisk ta en dans, selv om dette er mer eller mindre bannlyst i enkelte punkmijøer.
Om du er fan av god punk, eller , som meg, bare liker det sånn passe, så er dette ei skive du absolutt bør kjøpe.
Den er morsom, rå og tung. Her får du alt hva hjertet kan begjære.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar