søndag 3. mai 2015

FRA PLATEHYLA: KRISTIN BERGLUND – LONG DISTANCE LOVE


1979. TALENT. TLS 4015

Fra Wikipedia:
Anne Kristin Berglund Tilley, kjent som Kristin Berglund (født 9. september 1953, død 13. august 2006) var en norsk bluesvokalist, gitarist og komponist. Hun var kjent fra en rekke innspillinger i eget navn
Fra mic.no:
1978 fikk hun kontrakt med Talent Produksjon AS. Hun dro til USA hvor kremen av amerikanske studiomusikere stilte opp for å delta på albumet Long Distance Love. Blant dem var Mac Rebennack (Dr. John), David Lindley, Jim Keltner, Ian Underwood og Toto-medlemene Jeff Porcaro og David Hungate. Resten av albumet ble innspilt våren 1979 i Belgia, og produsent var Tom Patrick Salisbury. Låtmaterialet besto delvis av materiale som var skrevet spesielt for Berglund og delvis av gamle favoritter, så som tittelkuttet, som var hentet fra Little Feat. Resultatet var et album som minnet mer om Bonnie Raitt og Karla Bonoff enn den jordnære blues-jenta som Kristin hadde fremstått som på norske TV-skjermer. Albumet var tilegnet frontfiguren i Little Feat, Lowell George, som døde i juni 1979. Kristin Berglund inngikk et samarbeid med stavangerbandet Nurk Twins og fulgte opp med en norsk versjon av «I Don’t Want To Talk About It» («Nå må du snakke om det») på single i 1980, også denne produsert av Tom P. Salisbury. Deretter opphørte kontrakten med Talent.



Min kommentar:

Denne skiva har vært i mitt eie siden utgivelsen,. Noe den bærer preg av. Vinylen har akkurat passe mye «hairlines» og mellom hvert spor høres litt knepp og sus. Men det er det som er lyden av vinyl, eller sagt med andre ord; - lyden av kjærlighet.

Det var ikke så mange jenter som spilte blues i 1979, i hvert fall ikke så mange norske. Jeg syntes Kristin var voldsomt tøff.

For ca 10 -15år siden var jeg på besøk hos en venninne, da hennes tenåringssønn kom stormende inn i stua. Poden ville ha gitar. Og det hastet. Han ville begynne å spille blues. Det viste seg at denne gutten hadde hatt besøk av en artist fra Rikskonsertene på skolen samme dag. Og artisten var Kristin Berglund. Jeg ble øyeblikkelig en populær gjest, da jeg kunne fortelle at jeg hadde flere plater med denne dama. I ettertid har jeg fått vite at Kristin reiste rundt med Rikskonsertene i mange år. Hun skal ha holdt mer enn 6000 konserter, og om man skal måle etter min "14-årige bestevenn" som ble bluesfrelst etter en konset med Kristin, ja, - så gjorde hun en god jobb.

Kristin Berglund døde under tragiske omstendigheter en sommerdag i 2006. Men musikken hennes lever videre på innspillinger, som bl.a. «Long Distance Love» Men vel så viktig er kanskje alle de frø hun sådde i jenter og gutters musikalske sinn i løpet av den tiden hun reiste rundt med Rikskonsertene.
Enkelte musikere vil aldri ble glemt.

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar