lørdag 2. mai 2015

FRA PLATEHYLLA: UNIVERSE – UNIVERSE


1991. COLOURS. COSLP 005


Hvorfor i all verden dro 5 unge gutter fra Wales til Mosjøen for å spille inn sin første LP i 1971? Mosjøen var vel ikke akkurat verdens navle? Sikkert ikke, MEN Mosjøen hadde et meget bra platestudio hos Nils J Øybakken. Jeg har bladd i bøker og søkt på nettet men ikke funnet noe svar på dette. Det eneste som kanskje kan være et spor er en setning på gitaristen Steve Finns hjemmeside hvor han sier at EMI sto bak en plateinnspilling i Scandinavia. Om du vet noe om dette, så vil jeg bli umåtelig glad om du kunne skrive en kommentar her på bloggen, eller sende meg noen ord på mail:  to-rini@hotmail.com

Et søk på Youtube ga meg hele albumet lagt ut av brukeren "Rich AfterSabbath".  Tja, hvor lenge blir det liggende ute, mon tro? 
Her er hva vedkommende skriver om bandet:
 
" Formed: United Kingdom
Members :- Mike Blance (vocals, keyboards), Steve Finn (vocals, guitar, harmonica, piano), John Healan (vocals, bass guitar), Mike Jones (vocals, guitar, slide guitar), Steve Keelev (vocals, drums, percussion)

The intriguing story of Universe is that the little-known band were driving through Norway and after breaking down were offered assistance by a gent living near-by who happened to have a recording studio in his house. True or not their single album is a great slice of blue-collar rock."


Plata ble utgitt på Experience i 1971. Opplaget var på 300 stk, og du må nok regne med å bla opp noen tusenlapper om du vil sikre deg et eksemplar i dag. Skiva er ikke så ofte å se for salg.  
Men heldigvis finnes det et alternativ. Nyinnspillingen på labelen Colours fra 1991 er adskillig rimeligere.Den passet min lommebok bedre, men jeg håper at jeg en gang skal kunne eie en original "Experience-Universe".

Men så sannelig min hatt, - for noen måneder siden dukket det opp nok en innspilling til salgs på ebay til den nette sum av €19.99.Denne er utgitt på labelen Nemo i 2014. På bloggen http://musikk-labeler.blogspot.no ser jeg at det stilles spørsmål om dette er piratkopi. Jeg vet ikke. 

Bandet spiller i gata mellom progrock og blues. Kort og godt musikk man aldri blir lei av. Vokalistens stemme har en karakteristisk heshet. Ser av platecoveret av gutta skriver at i de tre ukene de bodde i Norge under innspllingen, så levde de utelukkende av brød og syltetøy. Tja, .. etter stemmen å bedømme har de nok fyllt på med en klunk whiskey i ny og ne. Noe som sikkert var obligatorisk for unge gutter fra Wales på den tida. Men om whiskey skaper sånn røst og slik musikk, så har jeg ingen motforestillinger. Kjør på …. Det låter meget bra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar